عربستان، یوتیوب العالم را بست/ فشار یا وعدۀ مالی؟

عربستان، یوتیوب العالم را بست/ فشار یا وعدۀ مالی؟
دوشنبه 12 بهمن 1394 - 20:39

عربستان سعودی در ادامه تلاش‌ها برای حذف فیزیکی شبکه العالم، با اعمال فشار بر روی سایت یوتیوب، صفحه العالم را مسدود کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان رادیو تلویزیون عربستان با اعمال فشار بر روی سایت یوتیوب که مدعی آزادی بیان است، صفحه یوتیوب العالم را مسدود کرد.
مدیریت سایت یوتیوب در اقدامی بی سابقه و غیر حرفه ای و با استناد به ادعای واهی و شکایت سازمان صدا و سیمای عربستان از شبکه العالم، بدون هیچ گونه هشدار قبلی صفحه یوتیوب العالم را مسدود کرد.

مسئولان یوتیوب پس از پیگیری و نامه نگاری های العالم عنوان کرد که صفحه یوتیوب العالم را به خاطر شکایت سازمان رادیو و تلویزیون عربستان مسدود کرده است.
به نظر می رسد فشار دولت سعودی بر یوتیوب یا وعده های مالی دولت عربستان باعث شده تا این سایت بدون در نظر گرفتن قوانین و پروتکل های اداری و فنی، اقدام به بستن صفحه العالم کند.
نکته جالب اینکه صفحه العالم در یوتیوب به عنوان partner این سایت شناخته شده و همه نکات و مسائل فنی این سایت توسط العالم رعایت می شد و مدیریت یوتیوب پیش از این صفحه العالم را از لحاظ فنی به عنوان "شریک" خود معرفی می کرد.
مسئولان شبکه العالم در حال نامه نگاری و پیگیری راه های قانونی برای حل این مشکل هستند.

این در حالی است که دولت عربستان و سازمان های مرتبط با آن و همچنین گروه های تروریستی همچون "داعش" و"جبهه النصره" آزادانه در شبکه های اجتماعی فعال هستند واخبار کذب و ویدیوهای جعلی منتشر می کنند.
به نظر می رسد دولت عربستان با استفاده از پترودلار بسیاری از موسسات و سازمان های غربی را با وعده های مالی به خدمت گرفته است.
گفتنی است دولت عربستان سعودی طی چند سال اخیر و با روش های مختلف سعی در ایجاد اخلال در روند اطلاع رسانی شبکه تلویزیونی العالم بوده و برای رسیدن به این هدف، حتی از ایجاد شبکه جعلی العالم با نشان مشابه هم خودداری نکرده است.
از سوی دیگر دولت عربستان ضمن حذف شبکه تلویزیونی العالم از ماهواره های نایلسَت و عربسَت، سایت و شبکه های اجتماعی العالم را نیز در این کشور فیلتر کرده و چند کشور عربی از جمله بحرین و امارات را نیز با خود همگام ساخته است.
پیش از این روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی مفصل نوشته بود که عربستان سعودی با نگرانی از فعالیت شبکه خبری العالم، این شبکه را هدف قرارداده است.

پربیننده ترین خبرها