پشت پردۀ تهدیدها برای اعزام نیرو به سوریه

پشت پردۀ تهدیدها برای اعزام نیرو به سوریه
دوشنبه 19 بهمن 1394 - 12:16

سردبیر روزنامه رأی الیوم، تهدیدهای اخیر عربستان و همپیمانانش برای اعزام نیروی زمینی به سوریه را با پیروزی‌های بزرگ نیروهای ارتش این کشور در حلب و درعا و شکستن محاصره شهرهایی مانند نبل و الزهراء مرتبط دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" تأکید کرد: پیشروی‌های بزرگ و مهم ارتش سوریه در منطقه حلب و استان درعا و شکستن محاصره شهرهایی مانند نبل و الزهراء پس از 3 سال با پشتیبانی هوایی روسیه، عربستان سعودی و همپیمانش ترکیه‌ را نگران کرده است، به همین دلیل مسؤولان این کشورها با کنار گذاشتن تردیدهایشان طی 5 سال اخیر، چالش مشارکت در حمله زمینی به سوریه برای براندازی نظام این کشور را پذیرفتند.
وی افزود: منطقه در برابر ماجراجویی نظامی و یا به صورت دقیق تر ماجراجویی جدید سعودی قرار دارد. این امر همچنین برخاسته از یأس و سرخوردگی از ناتوانی برای به سرانجام رساندن جنگ در یمن است که به نبردی فرسایشی تبدیل شده است.
این روزنامه نگار مشهور عرب خاطرنشان کرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان روز یکشنبه در دیدار مهمانان جشن الجنادریه، اعلام کرد که عربستان در امور دیگران دخالت نمی کند و حق دارد از خودش دفاع کند، و از دیگران هم می خواهد که در امور عربستان دخالت نکنند.
عطوان ادامه داد: پادشاه عربستان درحالی این موضوع را مطرح می کند که کشورش برای اعزام 150 هزار نیرو به سوریه آماده می شود و برای آماده کردن نیروهایش در حال انجام مانور نظامی با کشورهای دیگر مانند مصر و سودان است. این کشور همچنین درحال جنگ در یمن است و احتمالا ترکیه دروازه ورود نیروها به اراضی سوریه باشد. 
عطوان گفت: هدف اصلی اعلام شده از این دخالت نظامی نابودی داعش است ولی هدف واقعی و اعلام نشده تقویت و پشتیبانی از مخالفان مسلح برای براندازی نظام سوریه و تغییر موازنه قدرت است. اقدامی که پس از پیشروی های گسترده و بزرگ نیروهای ارتش سوریه در حومه شمالی و شرقی حلب و استان درعا در جنوب با پشتیبانی هوایی روسیه، صورت می گیرد.
عطوان تأکید کرد که عربستان به دنبال انتقام جویی است زیرا پس از 5 سال تلاشهای نظامی و سیاسی و صرف میلیاردها دلار جهت براندازی نظام سوریه نتوانسته است به نتیجه برسد.
عطوان خاطرنشان کرد: عربستان در وضعیت بی سابقه و خطرناکی قرار گرفته است، و بزرگترین خطر سقوط در چاه جنگ است که خروج از آن بسیار دشوار خواهد بود. عربستان پس از گذشت 11 ماه از گرفتار کردن خود در جنگ علیه کشور فقیر یمن که از ارتش، هواپیما، توپخانه و سامانه های دفاعی ضد هوایی بی بهره است، به هیچ نتیجه ای نرسیده؛ بنابراین چگونه می خواهد با جنگنده های پیشرفته روسیه و نیروهای ارتش سوریه که طی 5 سال جنگهای چریکی و کلاسیک را آزموده‌اند، و سلاح های پیشرفته روسیه را در اختیار دارند و از پشتیبانی ایران و روسیه و حزب الله برخوردارند، بجنگد؟
عطوان گفت: حتی نبرد با داعش با مسائل غافلگیر کننده و هولناکی برای عربستان همراه خواهد شد. عقاید (وهابی) ارتش سعودی همان عقاید عناصر و فرماندهان داعش را دارد، بنابراین آیا این ارتش با خود و یا فرزندانش وارد جنگ خواهد شد؟ همچنین اگر بعضی یگانهای ارتش عربستان تمرد کنند و به داعش ملحق شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
عطوان افزود: "توماس فریدمن" روزنامه نگار آمریکایی که 2 ماه قبل در سفر به عربستان با "محمد بن نایف" ولیعهد و "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و حاکم فعلی عربستان دیدار کرد، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: بیشترین ترس مسؤولان سعودی که با آنان دیدار کردم، حملۀ داعش به اسرائیل است، زیرا این امر به معنای فروپاشی ائتلاف سنی است که آنان خواستار ایجاد آن هستند. فریدمن همچنین تأکید کرد که مسؤولانی که با آنان دیدار کردم، حتی یک کلمه از نزاع عربی اسرائیل به زبان نیاوردند.
عطوان در پایان گفت: روزهای آینده بسیار دشوار خواهد بود، احتمال جنگ بسیار زیاد است و ملتهای ما و به ویژه مردم عربستان بیشترین هزینه را با خون و ثروتهای خود خواهند پرداخت ...

پربیننده ترین خبرها