مشاور اسد: از اعراب نمی‌ترسیم؛ ترکیه باج می‌گیرد

سه شنبه 20 بهمن 1394 - 23:07

العالم - مشاور رئیس جمهور سوریه با اشاره به سوء استفادۀ ترکیه از پناهجویان و آوارگان سوری برای باج‌گیری میلیاردی از اروپا، تأکید کرد که سوریه از اقدام کشورها در اعزام نیروهای عربی نمی‌ترسد و دمشق و همپیمانانش گزینه‌هایی را برای مقابله در دست دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خانم " بثینه شعبان " مشاور سیاسی و مطبوعاتی "بشار اسد" سه شنبه شب درگفتگوی اختصاصی با شبکه العالم در برنامه " المحور" ، با اشاره به سفر شاه بحرین به سوچی و سفر مرکل به آنکارا و الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به واشنگتن و وزیر دفاع قطر به آنکارا گفت که این کشورها خواهان مبارزه با تروریسم نیستند و به دنبال ثبات درخاورمیانه نیستند بلکه خواهان تجزیه کشورهای منطقه نیستند.

وی تاکید کرد حل وفصل بحران سوریه مشکل نیست ، بلکه مشکل درنیت این کشورهاست که از پنج سال پیش سوریه را هدف قرار داده اند.

دشمنان بعد از هرپیروزی ارتش سوریه و مقاومت مردم و مسئولان ، تاحدودی سناریوهای خود را در قبال کشورمان تغییر داده اند

بثینه شعبان خاطرنشان کرد این کشورها هنوز تصمیم نگرفته اند که حملات علیه سوریه را متوقف کنند بلکه بعد از هر پیروزی ارتش سوریه و مقاومت مردم و مسئولان این کشور ، تاحدودی سناریوهای خود را در قبال سوریه تغییر داده اند.

مشاور رئیس جمهوری سوریه یاداور شد: مذاکرات ژنو 3 بزرگ ترین دلیل براین گفته است ، دراین مذاکرات نمی توان از مخالفت ها حرفی زد، بلکه باید از طرف های وابسته به کشورهای مشخص سخن گفت که شناخته شده هستند و سوریه را هدف قرار داده اند.

وی گفت: این ها نمی توانند یک گروه کاری باشند و قصد یافتن راه حل سیاسی و حل بحران در سوریه را ندارند و درنتیجه می توان گفت که گفتگوها در ژنو هنوز شروع نشده است.

مشاور بشار اسد با بیان اینکه این طرف ها به تحولات و واقعیت های میدانی در داخل سوریه دل خوش کرده اند، افزود : آنها احتمال می دهند که طرح هایشان با موفقیت روبرو شود و جامعه بین الملل و رسانه های جهانی را به مقوله هایی مشغول می کنند که به هیچ وجه کمکی به بحران سوریه مربوط نمی شود و کمکی به حل بحران این کشور نمی کند.

* ترکیه نفوذ تروریسم به سوریه را تسهیل می کند

خانم بثینه شعبان تاکید کرد علت اصلی تحولات و بحران سوریه وجود تروریسمی است که از سوی برخی طرف ها حمایت می شود و ترکیه هم زمینه نفوذ آن به سوریه را تسهیل کرده است.

وی همچنین گفت که این ها حتی در ژنو به قطعنامه 2253 که این کشورها را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد به توقف حمایت های مالی و تسلیحاتی و پشتیبانی از تروریست ها دعوت می کند، نپرداخته اند.

بثینه شعبان خاطرنشان کرد: عربستان سعودی که بعضی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را هدایت می کند، به دنبال جنگ افروزی در یمن، سوریه و منطقه است، به همین دلیل انتظار آن را نداریم که بهبودی در مواضع این کشورها حاصل شود.
* دلیل دخالتهای عربستان
وی درباره دلیل اعلام تصمیم عربستان برای دخالت نظامی در سوریه تأکید کرد: ما از اقدام کشورها در اعزام نیروهای عربی به سوریه نمی‌ترسیم، و دمشق و همپیمانانش برای مقابله با این مداخله گزینه‌هایی را در دست دارند.
بثینه شعبان اظهار داشت: این تبلیغات عربستان برای سرپوش گذاشتن بر پیروزی های ارتش سوریه و شکست بزرگ مذاکره کنندگان در ژنو و بالا بردن روحیه تروریستها است؛ و اگر این تبلیغات سعودی وجود نداشت می توانید تصور کنید که اکنون فقط صحبت از پیروزی های ارتش سوریه بود.
* ایجاد اردوگاه های آوارگان در مرز ترکیه، قبل از آواره شدن مردم سوریه
بثینه شعبان خاطرنشان کرد: کسی که خواستار حمایت از ملت سوریه است باید به تروریسم پایان دهد نه اینکه مردم را بکشد، و قبل از آنکه حتی یک نفر آواره شود در مرزهای ترکیه اردوگاه آوارگان ایجاد کند.
این مسؤول سوری تأکید کرد: چه کسی از تروریسم حمایت مالی و تسلیحاتی می کند، تروریسم فقط سوریه را تهدید نمی کند بلکه این تهدیدی برای همه کشورهای دنیا است.
* سوء استفادۀ ترکیه از برگه آوارگان سوری
مشاور رسانه ای رئیس جمهور سوریه گفت: ما می دانیم که چه کسی به حلب حمله کرد و چه کسی می خواهد حلب را ویران کند و پشتیبان گروه های تروریستی است، و اینکه برخی به خانواده ها و افراد پول دادند تا مهاجرت کنند و پناهنده شوند.
بثینه شعبان اظهار داشت: وجود این آوارگان در ترکیه برگه‌ای در دست اردوغان برای تجارت با خون مردم سوریه از طریق روشهایی مانند غرق کردن قایقهای مرگ و باج گرفتن از اروپا و دستیابی به میلیاردها دلار کمکی است که هیچگاه به دست آوارگان سوری نمی رسد.
* تغییر مواضع غرب درقبال سوریه
بثینه شعبان افزود: بعضی از دولتهای اروپایی هماهنگی و ارتباط با دولت سوریه را در زمینه مبارزه با تروریسم آغاز کرده اند، و فکر نمی کنم که دیگر به عربستان سعودی، قطر یا اردوغان اجازه داده شود که مسائل را به نفع خود پیش ببرند.
وی خاطرنشان کرد: مواضع غرب درباره سوریه درحال تغییر ریشه ای است و بعضی از کشورها تمایل دارند با ما در زمینۀ مبارزه با تروریسم همکاری کنند.
بثینه شعبان تأکید کرد: این تغییر در مواضع غرب درنتیجه پایداری و مقاومت مردم، ارتش و رهبری و همپیمانان سوریه است، زیرا غربی‌ها تا پیش از این فکر می کردند که سوریه طی چند هفته یا ماه سقوط خواهد کرد.
وی گفت: نباید فراموش کنیم که روسیه و چین 4 بار از حق وتو استفاده کردند تا مانع از اجرای سناریوهای جهنمی غرب علیه سوریه شوند، بنابراین امروزه هرگونه تغییر در سیاستهای غرب درنتیجه تلاشهای دولت سوریه و همپیمانانش و همکاری محور مقاومت با دوستان روس است تا آینده سوریه طبق خواست خود این کشور رقم بخورد.

* روابط دمشق و مسکو
مشاور رئیس جمهور سوریه گفت: روابط ما با روسیه دوستانه است، کشور روسیه تفاوتهایی ریشه‌ای با غرب دارد و این کشور در صحنه بین الملل همواره به صورت منطقی و با توجه به قوانین بین الملل و مبارزه با تروریسم و احترام به ملتها و جلوگیری از تجزیه و نابودی کشورها عمل کرده است.
بثینه شعبان اظهار داشت: روسیه با توجه به توافقی با سوریه به این کشور آمد، و بر اساس این توافق هرلحظه که دمشق از مسکو بخواهد از سوریه خارج شود.
شعبان تأکید کرد: هدف از این جنگ علیه سوریه به عنوان بخشی از محور مقاومت و کشوری استقلال طلب، ضربه زدن به این استقلال و مجبور کردن آن به تبعیت از غربیها و نقشه های آنان در منطقه است.
* روابط سوریه و ایران تاریخی و راهبردی است
مشاور رئیس جمهور سوریه در خصوص روابط کشورش با ایران گفت: این روابط تاریخی و راهبردی است و دو کشور با توجه به درکی از سرنوشت منطقه دارند هدف اصلی خود را مسأله فلسطین قرار داده اند.
وی افزود: هرکسی که در مقابل دشمن صهیونیستی بأیستد در محور مقاومت قرار دارد.
بثینه شعبان اظهار داشت: ایران توانست با دستاوردهای علمی و به نتیجه رساندن توافق هسته ای، دشمن  صهیونیستی را نگران کند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به درک خود از مواضع دمشق، از ابعاد توطئه علیه سوریه آگاه بود، و مردم ایران از راه های مختلف به ملت سوریه کمک کردند که از جمله آنها حضور مشاورانی است که در حال ارائه مشورت به رهبری سوریه هستند.
بثینه شعبان با اشاره به مطابقت اهداف و راهبردهای روسیه، ایران و سوریه، تأکید کرد که این سه کشور خواهان استقلال ملتها، عدم دخالت، مقابله با تروریسم، استعمار و سلطه بیگانه و آزادسازی فلسطین هستند.
* با لبنان در یک صف قرار داریم
شعبان تأکید کرد: سوریه و لبنان از نظر جغرافیایی اشتراکاتی دارند و طبیعی است که ما در یک صف بجنگیم، زیرا تروریسم همه ما را هدف قرار داده و سرنوشت ما مشترک است.
شعبان اظهار داشت: اگر اعراب هم چنین تفکری داشتند، دشمنان جرأت تعرض به ما را نداشتند.

215-9

پربیننده ترین خبرها