چرا ترکیه مرزهایش را به روی پناهجویان بست؟

چرا ترکیه مرزهایش را به روی پناهجویان بست؟
چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 14:12

بیش از 70 هزار آواره سوری در پشت مرزهای ترکیه در شرایط بسیار دشوار و وضعیت نابسامان به سر می برند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از رای الیوم، ارسال نشدن کمکهای انسانی و شدت یافتن سرمای هوا، مزید بر علت شده و در چنین شرایطی نیز مقامات ترکیه به بهانه ناتوانی در پذیرش آوارگان، بیشتر مرزها و گذرگاههای خود را مسدود کرده اند.
از سویی تا کنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار آواره وارد خاک ترکیه شده اند.

گفتنی است دلیل حرکت موج جدید آوارگان را می توان فشار گروه های مسلح بر مردم به دنبال اقدام روسیه در افزایش بمباران هوایی پایگاههای نیروهای مخالف مسلح، پیشروی نیروهای ارتش سوریه و تسلط بر مناطق و شهرهای استراتژیک در حومه شمالی حلب مانند مناطق نبل، الزهرا و برخی ازمناطق تل رفعت در چارچوب طرح تسلط بر این گذرگاهها برای جلوگیری از ارسال کمک های لجستیکی به گروههای مسلح در 20 کیلومتری گذرگاههای مرزی ترکیه دانست.

مقامات ترکیه به شدت از کشورهای غربی به ویژه امریکا ناامید شده اند زیرا واشنگتن آنکارا را در دل جنگ سوریه انداخته و مستقیم یا غیرمستقیم با کردها که ترکیه آنان را دشمن می شمارد، همکاری می کند و با همه درخواستهای مسوولان آنکارا در ایجاد منطقه حائل در داخل مرزهای سوریه برای پناه دادن به آوارگان و حمایت از آنان مخالفت می کند.
در اینجا می توان دلیل نگرانی های ترکیه از موج آوارگان سوری را در چندین نکته خلاصه کرد:

1- نگرانی ترکیه از طرح های غربی که هفته گذشته در کنفرانس کشورهای کمک کننده درلندن برای اسکان دادن به آوارگان، آموزش وایجاد اشتغال برای آنان و آماده کردن آنان برای بازارهای کار مانند آوارگان فلسطینی مطرح شد.

2ـ  اقدام اروپا در بستن مرزهایش به روی آوارگان سوری و مسؤول دانستن ترکیه در آواره شدن آنان و به خطر افتادن سلامتی آنان و توافق کشورهای اتحادیه اروپا با ترکیه برای ممانعت از نفوذ آوارگان با اعطای سه میلیارد دلار به ترکیه و در مقابل دادن امتیاز به شهروندان ترک در خصوص اجازه ورود به پایتختهای اروپایی بدون ویزا.

3ـ  نگرانی نیروهای امنیتی ترکیه از نفوذ عناصر گروه تروریستی داعش یا گروههای کرد .. یکی از مسؤولان ترکیه تاکید دارد که عامل عملیات انتحاری ماه گذشته در منطقه سیاحتی السلطان احمد که به قربانی شدن 10 جهانگرد آلمانی منجر شد؛ یک پناهنده سوری بود که ازعربستان وارد ترکیه شده بود.

 4ـ نقش بر آب شدن آرزوهای ترکیه به دلیل سقوط نکردن دولت سوریه و پایبند نبودن آمریکا به تعهدات خود در کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت و آمادگی برای همکاری با وی و ارتش سوریه برای مبارزه با داعش یعنی پشت کردن به دولت آنکارا و همه طرح های این کشور در این زمینه.
گفتنی است سفر سه روز پیش پریت مکگورک نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌الملل به سوریه و دیدار وی با واحدهای حمایت از خلق کُرد وابسته به اتحادیه دموکرات کردستان که کنترل عین العرب را در دست دارند، به این اختلافات بیش از پیش دامن زد به گونه ای که موجب شد اردوغان با هشدار به آمریکا، این کشور را بین دو راهی انتخاب میان ترکیه یا کردها قرار دهد.

با توجه به تحولات صورت گرفته، بستن مرزهای ترکیه در برابر آوارگان سوری و اجباری بودن ویزا برای شهروندان آواره سوری که در صدد ورود به ترکیه هستند، بیانگر تغییرات ریشه ای در سیاست رسمی ترکیه است.

با این اوصاف ترکیه هنوز مانند 5 سال گذشته آغوش گرمی برای گروه های مسلح مخالف دولت سوریه است به گونه ای که از مخالفان سیاسی و شاخه های نظامی آنان حمایت می کند و اجازه عبور هزاران نفر از اعضای گروه های مسلح و تروریستی را برای پیوستن به گروههایشان و ارسال هزاران تن سلاح و میلیاردها دلار از طریق این کشور صادر شده است.

تبعات بحران سوریه به شدت در حال تاثیر گذاشتن بر همسایه های این کشور است وشاید در صورت اجازه مقامات ترکیه برای عبور 150 هزار نیروی سعودی و غیر سعودی از خاک این کشور به بهانه مبارزه با داعش به بیماری مزمنی تبدیل شود و ترکیه و نیروهایش را به جنگ با روسیه واداشته و نتایج غیر قابل پیش بینی به بار بیاورد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز هم اکنون نسبت به همه هم پیمانان عرب خود و امریکا احساس ناکامی می کند زیرا وی را در تله محکمی به نام سوریه انداخته اند که خروج از آن برایش بسیار دشوار است.

217 ـ 211 ـ 8

پربیننده ترین خبرها