اگر سدّ موصل تخریب شود...

اگر سدّ موصل تخریب شود...
چهارشنبه 21 بهمن 1394 - 23:12

مشاور دفتر نخست وزیری عراق تأکید کرد خطر تخریب سد موصل و تهدید آن برای این شهر، بر طرح‌های بازپس گیری این منطقه از گروه تروریستی داعش تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این مشاور دفتر نخست وزیری عراق که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: امریکایی ها همواره نام گردباد کاترینا را تکرار می کنند. اما تخریب سد موصل هزار برابر فاجعه بارتر از این طوفان خواهد بود.
وی افزود: در صورتی که سد موصل تخریب شود آب پشت سد به ارتفاع 12 تا 15 متر با قدرت عظیمی مرکز شهر موصل را درخواهد نوردید و سپس این شهر نابود خواهد شد. یعنی در طول چند ساعت حدود 500 هزار نفر جانشان را از دست خواهند داد.
این مقام عراقی خاطر نشان کرد: سد سامرا در فاصله صدها کیلومتر در پایین دست سد موصل نیز تخریب خواهد شد و پیش بینی می شود ارتفاع آب در هنگام رسیدن به بغداد به چندین متر برسد.
هشدار این مقام عراقی در حالی است که گروهي از مهندسان ارتش آمريکا درباره خطری که سد موصل و مردم ساکن در اين منطقه را تهديد می کند، هشدار دادند.
گردان مهندسي ارتش آمريکا اخیرا اعلام کرد به نشانه‌هايي از فرسايش در سد موصل دست‌ يافته‌است که از خطر تخريب بالاتر از آنچه در گذشته اعلام شده بود، حکايت دارد.
پيشتر نيز گزارش‌هايي درباره احتمال تخريب اين سد و غرق شدن بيش از نيم ميليون نفر بر اثر آن منتشر شده بود.
آسوشيتدپرس در گزارش خود مدعي شد، ارزيابي‌هاي داخلی که روز دوشنبه توسط پارلمان عراق منتشر شده نشان می‌دهد خطر تخريب اين سد طی يکسال گذشته به شدت افزايش يافته است.
سد موصل بزرگترين سد عراق و چهارمين سد بزرگ در خاورميانه است که نزديک يک ماه است کاخ سفيد و اوباما از خطرات و احتمالات تخريب آن سخن مي‌گويند و خطراتی نظير جاری شدن سيل در شهرهای موصل، تکريت و حتي بغداد و غرق شدن نزديک يک ميليون نفر و آوارگی 500 هزار تن را يادآور می‌شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها