هاآرتس: محاصره حلب نشانه فروپاشی سیاست اوباما

هاآرتس: محاصره حلب نشانه فروپاشی سیاست اوباما
جمعه 23 بهمن 1394 - 11:25

روزنامه صهیونیستی هاآرتس با اشاره به پیروزیهای چشمگیر اخیر ارتش سوریه نوشت که محاصره شهر حلب نشانه ای از فروپاشی سیاست باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ارتش سوریه درحال آزادسازی شهرها و روستاهای حومه شهر حلب به عنوان مقدمه ای برای آزادسازی این شهر از دست گروههای مسلح و تروریست است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتس در مقاله ای به دستاورد ارتش سوریه در حومه حلب پرداخت و نوشت: پایان ظاهری محاصره شهر حلب نه تنها بزرگترین دستاورد نظام بشار اسد در جنگ سوریه پس از چندین سال به شمار می رود بلکه به نظر می رسد که به مسئله دیگری نیز اشاره دارد؛ یعنی همان دفن شدن خواسته های دولت کنونی آمریکا در خاورمیانه.

این روزنامه با اشاره به اینکه اعمال قدرت روسیه و نیروهای ارتش سوریه در خاک این کشور علیه مواضع گروههای مسلح و دستاوردهای یک ماه اخیر نظام سوریه افزود که رقیبی برای قدرت نیروی هوایی روسیه وجود ندارد زیرا توان سلاح های ضد هوایی مخالفان (گروههای مسلح) ناچیز است و در این شرایط نیاز نیست که میزان نیروهای زمینی که به طور خاص ارتش سوریه را یاری می کنند، زیاد باشد.

به نوشته هآرتس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این هفته گفت که دولت متبوعش تحولات حلب را زیر نظر دارد و نبرد در حلب را "لحظه ای سرنوشت ساز" توصیف کرد.

این روزنامه نوشت: ناکامی مذاکرات در ژنو در سایه محاصره حلب و اوضاع انسانی ناگوار شهر و شکست مداوم دولت اوباما در مسلح کردن گروههای مخالف بر انتقادها از عملکرد اوباما و مشاورانش در خصوص سوریه می افزاید.

هاآرتس افزود: اکنون نیز این شک و تردید وجود دارد که آیا دولت آمریکا پیشنهادهای مطرح شده در روزهای گذشته درخصوص اعلام منطقه ای پرواز ممنوع در اطراف حلب را در دستور کار قرار خواهد داد تا بتوان از طریق آن وجود گذرگاهی برای امداد و به پشتیبانی (به گروههای مسلح) و (به زعم این روزنامه) فرار غیرنظامیان از طریق مرزهای ترکیه را تضمین کرد.

این روزنامه سپس به انتقادهای روزنامه های آمریکا از سیاست شکست خورده دولت اوباما در قبال سوریه پرداخت و نوشت: ستون دیدگاههای مطبوعات آمریکا در توصیف شکست دولت اوباما درسایه اوضاع شهر حلب به رقابت با یکدیگر پرداخته اند. برخی از آن "به ورشکستی اخلاقی" و برخی دیگر از آن به "فاجعه غیرقابل کنترل" و برخی نیز "لکه ای اخلاقی" و "سیاست شرم آور" توصیف کرده اند.

6-8

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها