برای مبارزه با تروریست ها؛

نظامیان عراق و لیبی در مصر آموزش می‌بینند؟

نظامیان عراق و لیبی در مصر آموزش می‌بینند؟
يکشنبه 25 بهمن 1394 - 13:50

خبرهای رسیده حاکی از توافق عراق و لیبی با مصر برای آموزش نیروهای ویژه نظامی در خصوص مبارزه با تروریسم است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نصیر نوری" سخنگوی وزارت دفاع عراق، از تصمیم این کشور مبنی بر اعزام نیروهای نظامی به مصر برای آموزش در آینده نزدیک خبر داد.

 موضوع آموزش نیروهای ویژه ارتش عراق توسط ارتش مصر به دنبال دیدار رسمی چند روز پیش وزیر دفاع عراق از قاهره مطرح شد که طی آن طرفین بر سر این مساله به توافق رسیدند.
قاهره بر خلاف برخی کشورهای عربی و بین المللی، راهکارهای مختلفی برای مقابله با داعش دارد که در قالب حمایت از ارتش های موجود در آن کشورها به ویژه عراق و لیبی و شاید سوریه نمود پیدا می کند.

درست زمانی که قاهره میزبان وزیر دفاع عراق بوده فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی نیز در قاهره حضور داشت و دولت مصر همین مساله را برای لیبی به منظور تقویت و استحکام نیروهای لیبیایی مطرح کرد.

ناظران مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا معتقدند مصر از طریق محورهای سیاسی و نظامی و در زمینه های مختلف درصدد ایفای نقش منطقه ای رو به رشد خود است ودیدگاه خود را در حضور مسئولان کشورهای غربی که فرصتهایی برای نفوذ در مناطق درگیری دارند، مطرح می کند.

مساله دیگر این است که حمایت مصر از ارتش عراق؛ بخش اصلی استراتژی بین المللی قاهره در مقابله با تروریسم است به ویژه در مبارزه با داعش که قاهره با تمام توان و در قالب استراتژی بین المللی صریح و شفاف برای مقابله با آن تلاش می کند.

حمایت روسیه و مصر از عراق در برابر ترکیه

گفتنی است این سیاست مصر با دیدگاه روسیه نیز تطابق دارد و در امضای توافق با دولت عراق برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم نمود پیدا کرد. این در حالی است که مسکو و قاهره در مقابل اقدامات تحریک آمیز آنکارا در خاک عراق، از بغداد حمایت می کنند.

از سوی دیگر ارتش عراق اعلام کرد: گروه نظامی که به مصر اعزام خواهد شد نیروهای ویژه بوده که زیر نظر نیروهای صاعقه مصر آموزش می بینند. ارتش عراق هم چنین از تفاهم نامه هایی با مصر درباره آموزش خلبانان و مهندسان عراقی سخن گفته و اعلام کرده است که تعداد این نیروها در مرحله آتی مشخص خواهد شد.

عراق در مسیر ائتلاف با مصر علیه تروریسم 

ناظران، همکاری نظامی میان بغداد و قاهره را دارای ابعاد سیاسی مهمی می دانند به طوری که واثق هاشمی، رئیس  پژوهش های استراتژیک عراق، افزون بر توافق دو کشور در مسائل منطقه خاورمیانه از جمله پرونده سوریه و حتی در باره ائتلاف های بین المللی، ترجیح داده تا ائتلاف و صف بندی سیاسی میان قاهره و بغداد به وجود بیاید زیرا دو کشور از تمایل خود برای گشایش روابط با همه کشورها سخن گفتند.
هاشمی گفت: عراق علاوه بر مصر، درصدد گشایش روابط و زدن پل ارتباطی با دیگر کشورها مانند اردن، عربستان، ترکیه و همه کشورهای همسایه است.

 217 ـ 211ـ 7

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها