انگلیس به دنبال گوانتاناموی جدید برای تروریستها

انگلیس به دنبال گوانتاناموی جدید برای تروریستها
يکشنبه 25 بهمن 1394 - 20:20

العالم - به دنبال افزایش نگرانی ها در انگلیس از بازگشت افراطیون و تروریست ها از صحنه درگیری ها در سوریه و انتشار افکار آنها در میان سایر زندانیان، دولت این کشور تصمیم به ساخت زندان ویژه مشابه زندان "گوانتانامو" و یا "زندان آلکاتراز" واقع در خلیج سانفرانسیسکوی امریکا گرفته است.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه دیلی میل نوشت: دولت انگلیس با هدف مقابله با گسترش افكار افراطی در میان زندانیان عادی در زندان های این كشور، در حال گردآوری تمام زندانیان افراطی در یک زندان تحت عنوان "آلکاتراز" انگلیسی است که در این چارچوب 131 افراطی محکوم به دست داشتن در اقدام های تروریستی به آن منتقل می شوند.
به نوشته مطبوعات انگلیس، این كار مطالعاتی به دستور ''مایكل گوو'' وزیر دادگستری و تحت هدایت یك مقام پیشین این كشور در امور زندان ها صورت گرفته است و براساس گزارش های منتشر شده در سیستم '' آلكاترازانگلیسی'' همه تروریست های افراط گرای زندانی در یك زندان فوق امنیتی نگهداری خواهند شد.
به نوشته منابع انگلیسی، تجمیع زندانیان افراط گرا كه شمار آنها در زمان حاضر به 131 نفر می رسد در یك محل سبب خواهد شد كه آنها نتوانند بر روی سایر زندانیان معمولی تأثیر بگذارند.
روزنامه دیلی تلگراف در این باره نوشت: این پیشنهاد دولت دیوید كامرون مغایر با مشی قبلی دولت انگلیس در 50 سال گذشته مبنی بر پخش كردن زندانیان خطرناك در هشت زندان این كشور است.
به نوشته این روزنامه، این پیشنهاد متعاقب افزایش نگرانی ها از رادیكالیزه شدن زندان ها در انگلستان به دلیل حضور افراط گرایان صورت می گیرد و در زمان حاضر حدود یك هزار زندانی در زندان های انگلیس به نوعی از این افراط گرایان تاثیر پذیرفته اند و برخی از آنها حتی از طریق افراط گراها به دین اسلام گرویده اند.
این روزنامه در همین حال گفت كه معاونت قضایی وزارت دادگستری انگلیس (ام او جی) با این طرح مخالفت كرده است.

گوانتاناموی انگلیسی
دیلی تلگراف افزود: یك سخنگوی معاونت قضایی وزارت دادگستری انگلیس گفته است كه این پیشنهاد اشتباه بوده و هیچ طرحی در حال حاضر برای تجمیع تروریست های زندانی در یك زندان واحد وجود ندارد.
این روزنامه نوشت: این دیدگاه در زمان حاضر وجود دارد كه تجمیع این تروریست های زندانی در یك زندان واحد سبب ایجاد كانونی برای اعتراضات و نیز ایراد این اتهام شود كه دولت انگلیس اقدام به برپایی ''گوانتاناموی انگلیسی'' كرده است.

این روزنامه نوشت: پروفسور ''پیتر نیومن'' یك كارشناس مسایل ضد تروریسم در دانشگاه كینگز كالج لندن می گوید: سیاست جمع كردن زندانیان افراط گرا می تواند سبب ایجاد یك نوع سازمان الیگاریشی كه تروریست ها در خارج از زندان قادر به ایجاد آن نیستند، شود.
"نیك هاردویك" بازرس ارشد پیشین زندان های انگلیس به تازگی گفته است که تأثیر روبه رشد زندانیان مسلمان افراطی در زندان های این كشور در مقایسه با افراطی گری به نگرانی بزرگ تری تبدیل شده است. به گفته وی افراط گرایان از دین برای توسل به تهدید و ارعاب استفاده می كنند به گونه ای كه برخی از زندانیان را به زور وادار به گرویدن به اسلام افراطی مد نظر خود می كنند.
براساس آمارهای منتشر شده بیش از 40 درصد بند عمومی زندان لانگ مارتین انگلیس را مسلمانان تشكیل می دهند. علاوه بر آن زندان وایت مور هم میزبان مسلمانان زیادی است.

عضو گیری داعش در زندان های انگلیس

هاردویك می گوید :  بی شك تعدادی از این افراط گرایان خطرناك در زندان های انگلیس اقدام به عضوگیری برای پیوستن به گروه تروریستی داعش می كنند.
این اقدام دولت انگلیس در حالی است که جامعه مسلمانان و فعالان حقوق بشری از ایده تشکیل یک زندان "آلکاترازاسلامی" به شدت انتقاد کرده و آن را ناقض حقوق زندانیان دانسته اند.
نام "زندان آلکاتراز" از جزیره ای به همین نام در سواحل سانفرانسیسکو واقع در ایالت کالیفورنیای امریکا گرفته شده است که تا سالها پیش به عنوان یک محدوده نظامی شناخته شده بود و پس از آن نیز امن‌ترین زندان در جهان به شمار می‌رفت. آلکاتراز در سال ۱۸۵۰ به عنوان تاسیسات نظامی بنا شد و پس از آن تا سال ۱۹۳۳ به عنوان یک زندان نظامی کاربری داشت. در ماه اوت سال ۱۹۳۴ به زندان فدرال تبدیل شد. در طول ۲۹ سال، هیچ فرار موفقی در این تبعیدگاه ثبت نشد و در تمام تلاش‌هایی که انجام شد یا زندانیان هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و یا در آب‌های خلیج غرق شدند. 

216-211-9

پربیننده ترین خبرها