آیا اردوغان آغازگر جنگ جهانی سوم خواهد بود؟

دوشنبه 26 بهمن 1394 - 21:42

العالم - اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره دخالت زمینی درسوریه، واکنش‌های گسترده مردمی و سیاسی را درآن کشور به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت ترکیه به بهانه مبارزه با گروه مسلح داعش درصدد دخالت نظامی در اراضی سوریه است و این تلاش ها بعد از اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مبنی براینکه تصمیم مخالفت با ورود به عراق در اول مارس 2001 اشتباه بوده و ترکیه بار دیگر این اشتباه را درباره سوریه تکرار نخواهد کرد، افزایش یافته است.

"يوسف تونجير" مسئول اطلاع رسانی حزب مخالف "الوطن" ترکیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: درصورتیکه ترکیه درسوریه وارد جنگ شود، این دخالت، جرقه شروع جنگ جهانی سوم را خواهد زد زیرا ما می بینیم که روسیه، ایران و چین به طور جدی در برابر طرح های آمریکا در خاورمیانه ایستاده اند. پس مردم ترکیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که ارتش این کشور در سوریه وارد جنگ شود.

در همین حال، شهروندان ترکیه نیز مخالفت قاطع خود را با هر نوع دخالت نظامی در سوریه اعلام؛ و تاکید کرده اند، دخالتی که سران ترکیه دربارۀ آن تبلیغ می کنند، فقط با هدف ضربه زدن به پیروزی های ارتش سوریه و هم پیمانانش در مبارزه با تروریسم است.

آن ها همچنین اعلام کردند دولت ترکیه برای تخریب سوریه و احیای دوباره حاکمیت عثمانی و اشغال بخشی از اراضی سوریه به بهانه تامین امنیت مرزهای خود تلاش می کند.

یک شهروند ترکیه به خبرنگار شبکه العالم گفت: قطعا ً با هیچ نوع جنگی در منطقه موافق نیستیم، من مایل هستم که ترکیه موضع بی طرف اتخاذ کند.

یک شهروند دیگر ترکیه به العالم گفت: سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه بسیار نادرست است و باعث شده که همه همسایگان ما به دشمن تبدیل شوند، امیدواریم که جنگی روی ندهد زیرا این جنگ برنده ای ندارد.

شهروند دیگری به در گفتگو با خبرنگار العالم تاکید کرد: سیاست های دولت ترکیه خفت بار است، مردم ترکیه دربرابر هر نوع دخالت کشورشان در سوریه خواهند ایستاد و در کنار مردم سوریه خواهند بود.

این در حالی است که به دنبال نشست امنیتی مقامات ترک به ریاست اردوغان، اعلام شد که ارتش ترکیه بدون تصمیم شورای امنیت هیچ اقدامی را در اراضی سوریه انجام نخواهد داد. مخالفت با بلندپروازی های اردوغان در سوریه به معنای مخالفت فرماندهان و نخبگان نظامی ترکیه با رویکرد اردوغان در قبال سوریه است که تلاش می کند عملیات مشترک با عربستان را در سوریه اجرا کند.

7- 215
 

پربیننده ترین خبرها