اسقف اعظم ارامنه :

مسیحیان ایران مستضعف نیستند

مسیحیان ایران مستضعف نیستند
سه شنبه 27 بهمن 1394 - 13:50

العالم - اسقف اعظم ارامنه ایران درگفت و گو با یک روزنامه لبنانی تاکید کرد: مسیحیان، هرچند از نظر تعداد، در ایران اندک هستند؛ اما ضعیف نبوده و از آن مهم تر این که مستضعف نیستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سبوه سرکیسیان" در گفت وگو با " السفیر"، افزود: مسیحیان، هرچند از نظر تعداد، در ایران اندک هستند؛ اما ضعیف نیستند و از آن مهم تر این که مستضعف نیستند. تا جایی که می توان گفت، مسیحی ها در لبنان، سرکوب شده اند و وضعشان با مسیحی های ایران قابل قیاس نیست و حرف و حدیث هایی که درباره مسیحی های ایرانی گفته می شود، با واقعیتی که مسیحیان ایرانی در آن به سر می برند، همخوانی ندارد، ما از حقوق کامل شهروندی برخورداریم. 

وی دربخشی از این گفت و گو با اشاره به نقش اقلیت های ایران در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تاکید کرد که مسیحیانِ ایران امسال هم مانند دیگر هم میهنانشان، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

به نوشتۀ السفیر، سرکیسیان، که از 17 سال پیش در پایتخت ایران به فعالیت دینی مسیحی مشغول است، می گوید: مسیحی ها در ایران شهروند هستند، و این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا نقطۀ اشتراک همه طیف های جامعۀ ایرانی، شهروندی است، به این ترتیب، برطرف شدن فشار اقتصادی که در روزهای محاصرۀ اقتصادی دامنگیر جامعه ایرانی شده بود، گشایشی برای همۀ طیف های ایرانی خواهد بود.

وی افزود: ایران، تنها کشوری است که حقوق اقلیت ها را محترم می شمارد و در قانون اساسی خود به آن اذعان کرده است. هرگاه بودجۀ سالانه در نظر گرفته می شود، حقوق مادی اقلیت ها نیز لحاظ می شود. صرفنظر از مبلغی که در نظر گرفته می شود، اساسِ این طرز تفکر مهم است. از آن گذشته، دولت، طرفنظر از دین، برای رسیدگی به همه عبادتگاه ها هزینه و از مساجد و کلیساها و معابد صیانت می کند.

سرکیسیان، توصیف خود از زندگی مسیحیان در ایران را تلاش برای صورتی رنگ جلوه دادنِ آنان نمی داند، بلکه آن را توصیف واقعیتی ملموس بیان می کند و می گوید: غرب، گاهی، به عمد این واقعیت را نادیده می انگارد اما نادیده انگاشتنِ این واقعیت، نمی تواند حقایق موجود را تغییر دهد.

وی سپس در پاسخ به هشدارِ سعد الحریری رئیس جریان المستقبل از تبدیل شدنِ لبنان به استانی ایرانی، گفت: آیا انتظار داری لبنان، (به جای استانی ایرانی) امارتی سعودی شود؟ در هر صورت کسانی هستند که به حریری یادآوری کنند که نمی تواند پادشاهِ استانی سعودی در خاک لبنان باشد. سیاستمداران لبنانی باید واقع گراتر و لبنانی مآب تر باشند. وقتی ایران را اینگونه متهم می کنند، باید از پرسید: آزادی ادیان در عربستان سعودی چطور است؟ من، زمانی که در کویت اسقف بودم و عربستان در حوزۀ فعالیت من بود، اجازه سفر به عربستان نداشتم، زیرا سفر روحانیان مسیحی به عربستان ممنوع است. به این ترتیب، چطور از آزادی ادیان صحبت می کنند. 

سرکیسیان خاطر نشان کرد که کلیسای ارمنی، از هزار و هفتصد سال پیش تاکنون در ایران وجود داشته است، مسیحی ها در ایران، فراز و نشیب هایی را تجربه کرده اند، اما از پیروزی انقلاب به بعد، مسیحی ها سرکوب نشدند.

وی در خصوص سوریه نیز گفت: من سوری هستم و به سوری بودنم افتخار می کنم.

منشأ سرکیسیان از القامشلی است و از مصیبت هایی که بر سر کشورش می آید، رنج می کشد و می گوید: از سال 2011 تاکنون به سوریه نرفته ام، اما همواره برای سوریه و سوری ها دعا می کنم. ما به حکم اعتقاداتمان، به آینده خوشبینیم و امیدواریم به زودی سوء تفاهمات برطرف شود.

اسقف اعظم ارامنه ایران در خصوص تروریسم نیز گفت: ایرانی ها اعم از دولت و ملت، ضد تروریسم هستند، زیرا به همزیستی ایمان دارند. ما مسئولان کلیساها نیز با تندروی و تروریسم که هیچ ربطی به اسلام ندارد، مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.

از سوی دیگر، سرکیسیان از ملاقات تاریخی "کریل" اسقف اعظم ارتدوکس ها و پاپ "فرانسیس" رهبر واتیکان استقبال و این دیدار را دارای نتایجی مثبت برای مسیحیان و تمام جهان ارزیابی کرد. با این حال وی از این که این دیدار در فرودگاه برگزار شده است، نه در مقر این دو رهبر مسیحی، انتقاد کرد.

به نوشتۀ روزنامه السفیر، در ایران، دستکم 100 هزار مسیحی به سر می برند که 80 هزار تن از آنان ارمنی های ارتودوکس هستند. از این تعداد، حدود 60 هزار نفر در تهران زندگی می کنند. مسیحی ها 19 مدرسه و 11 کلیسا دارند که بزرگ ترینِ آن ها، کلیسای سرکیس قدیس است. آن ها همچنین 29 باشگاه فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و نهادهای انسان دوستانه دارند. از آن گذشته، یکی از دو قدیمی ترین کلیسای جهان نیز در ایران است.

السفیر توضیح داد : مسیحی ها به حکم قانون اساسی، همچون سایر اقلیت ها، از حقوق سیاسی برخوردارند، در مجلس ایران  3 کرسی دارند 2 کرسی برای ارمنی های ارتودوکس و 1 کرسی برای آشوری ها.

205-9

پربیننده ترین خبرها