هشدار غرب به ریاض درباره مداخله نظامی در سوریه

هشدار غرب به ریاض درباره مداخله نظامی در سوریه
سه شنبه 27 بهمن 1394 - 20:49

العالم ـ برخی کشورهای غربی به عربستان هشدار دادند که در صورت اعزام نیروهای گسترده برای حمله به سوریه، ممکن است در معرض حمله ای غافلگیرانه ایرانی ـ عراقی و یا انتفاضه شیعیان عربستانی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از تارنمای روزنامه " رای الیوم " عربستان از چند هفته پیش تاکنون به توان خود برای رهبری نیروهای عربی و اسلامی به صورت جداگانه و یا در چارچوب ائتلاف بین المللی برای حمله به سوریه تحت عنوان مقابله با داعش و نیز به سرنگونی بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، اشاره می کند.

رای الیوم نوشت: فرماندهی نظامی عربستان این روزها همچنین رزمایش نظامی گسترده ای با نام "رعد الشمال" دردست اجرا دارد که هدف از آن آزمایش میزان هماهنگی نیروهای شرکت کننده از کشورهای مختلف اعلام شده است.

توصیه کرملین به ریاض برای صرف نظر از ماجراجویی

این رزمایش سبب ایجاد تنش با عراق و سوریه می شود، کرملین نیز به ریاض توصیه کرد تا از این ماجراجویی صرف نظرکند.

برخی رسانه های روسی نیز به آمادگی جنگنده های کشورشان برای مقابله با نیروهای ترکیه ای و سعودی در صورت ورود به سوریه اشاره کرده اند.

نگرانی غرب از وزیر ماجراجوی سعودی

در همین حال برخی کشورهای غربی از عربستان خواسته اند تا درنگ کند؛ آنها نگرانی شدید خود را مخفی نمی کنند و محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان را یک "ماجراجو"، توصیف می کنند که اطراف خود را از افسران جوان بی تجربه پر کرده که فقط برای مقابله با شیعیان هیجان دارند.

تحریک نظامی عراق و شیعیان شرق عربستان علیه آل سعود

برخی منابع غربی بعید نمی دانند که گرفتار شدن سعودی ها در حمله علیه سوریه، سبب تحریک نظامی نیروهای عراقی و یا شبه نظامیان شیعی در شرق عربستان شود که ممکن است به رویارویی با سعودی ها برخیزند.

پشتیبانی روسیه و حضور ایران با همه توان در رویارویی با عربستان

این منابع غربی همچنین خاطرنشان می کنند که در صورت بروز جنگ ایرانی ها با پشتیبانی غیرعلنی روسیه با همه توان در میدان رویارویی حضور خواهند یافت؛ روسیه ای که نیروهای دریایی و جنگنده های بیشتری را در منطقه مستقر کرده در حالی که نیروها و تجهیزات نظامی غرب کاهش یافته است.

حمله عربستان به سوریه، برای ریاض فاجعه بار خواهد بود

این امر سبب ایجاد جبهه سومی علیه ارتش عربستان پس از جبهه یمن و سوریه می شود که عربستان را سرگرم و تضعیف می کند. همچنین در صورتی که شیعیان عربستان بپاخیزند، این سناریو به یک فاجعه تبدیل خواهد شد ؛ چرا که  شیعیان عربستان منتظر فرصتی برای رهایی از حکومت آل سعود به منظور جدایی و انتقام خون شیخ نمر هستند.

برخی مسئولان غربی از جمله فرانسه و انگلیس به حاکمان ریاض این احتمالات قوی را منتقل کردند تا آنها را از هرگونه ماجراجویی نظامی در سوریه که ممکن است عواقبش دامن خودشان را نیز بگیرد، بازدارند.

210-211-9

پربیننده ترین خبرها