ملاقات "سعو-وهابی" با "دخترش" در سوریه!

ملاقات
شنبه 1 اسفند 1394 - 12:56

فعال و معارض سرشناس عربستانی و نوه آخرین حاکم از خاندان "الرشید" - رقیب آل سعود- با اشاره به شباهتهای بسیار زیاد تفکرات وهابی سعودی با داعش، تصمیم عربستان برای لشکرکشی به سوریه را ملاقات وهابیت سعودی با "دخترش" داعش توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "مضاوی الرشید" با اشاره به تحقیقات "کول بونزل" پژوهشگر دانشگاه آمریکایی پرینستون، تأکید کرد که وی در این تحقیقات به شباهتها و اختلافات فکری داعش با وهابیت پرداخته است.
به گفته مضاوی الرشید، این پژوهشگر آمریکایی اظهار داشته است که تفکرات داعش به وهابیتِ قرن 18 یا همان نخستین دولت "سعو-وهابی" بسیار نزدیکتر است. و داعش و وهابیت هردو از مسلمانان اهل تسنن و شیعیان به دلیل اختلاف داشتن با آنان، متنفر هستند. همچنین وهابیت قرن 18 و داعش روشهای وحشیانۀ مشابهی را در تعامل با مسلمانان دیگر دارند.
بونزل همچنین خاطرنشان می‌کند که علمای سعودی نمی‌توانند افکار داعش را رد کنند، زیرا با این کار تفکرات خودشان را نیز زیر سؤال می‌برند.
بونزل می افزاید که داعش در استانهای نجد و حجاز به دلیل تدابیر امنیتی و نبود شخصیت کاریزماتیکی مانند "یوسف العیری" از اعضای القاعده، فعالیتهای محدودی دارد.
این پژوهشگر امریکایی خاطرنشان می‌کند که هیچ طرح اصلاحی برای وهابیت در عربستان وجود ندارد زیرا حاکم اکنون مشغول تثیبت قدرت است و علما هم خودشان را با نظریۀ توطئه مشغول کرده‌اند.
مضاوی الرشید با این حال در ادامه توضیح داد که این پژوهشگر به نقش انگلیس در حمایت از وهابیت از قرن 18 اشاره نکرده، این درحالی است که بدون این حمایت، تفکر وهابیت در حاشیه باقی می‌ماند.
الرشید افزود: "سعو-وهابی" بار دیگر در قرن 20 با پشتیبانی انگلیس از "ابن سعود" قدرت گرفت، و انگلیس مأموریت کنترل وهابیت در محدوده مرزهای عربستان را به ابن سعود سپرد. انگلیس پس از آن رژیم سعود وهابی اصلاح شده را به رسمیت شناخت، البته رژیمی که به مرزهای بین المللی احترام می گذارد و به آن تعرض نمی‌کند، البته این امر مانع از انتشار تفکر آن نمی شود.
الرشید خاطرنشان کرد که تفکر سعو وهابی کاملا طایفه‌ای و نژادپرستانه است. 
مضاوی الرشید افزود: شاید فردا هنگامی که بخواهم مطالبی را تویت کنم، ارتش "بن سلمان" (فرزند پادشاه و وزیر دفاع سعودی) به سوریه یورش برده و این کشور را از نصیری‌ها (مسیحیان) و رافضی‌ها (شیعیان) پاک کرده باشد، و سعو وهابی به دختر خود داعش پیوسته باشد.
وی تأکید کرد: به نظر می‌آید که بن سلمان به ابوبکر بغدادی خلیفه داعش حسادت کرده است، زیرا بغدادی توانسته ارتشی جهانی را تشکیل دهد، و اکنون می بینیم که بن سلمان در حال تقلید از او است البته در بازی‌های جنگی در حفر الباطن.
 

مضاوی الرشید

* مضاوی الرشید کیست
مضاوی الرشید که نام کامل او "مضاوی بنت طلال بن محمد الرشید" است، استاد انسان شناسی دینی در کینگز کالج لندن در بخش مطالعات دینی است.
وی نوه آخرین حاکم از خاندان "الرشید" در حائل (1830-1921) است. این خاندان در سال 1921 توسط آل سعود سرنگون شد.
پدر او "طلال المحمد الطلال الرشید" است.
وی همواره در سخنرانی‌ها، مصاحبه ها و نوشته‌های متعدد خود در رسانه‌ها با مطرح کردن مسائل جنجالی، آل سعود را به چالش کشیده است.

9

پربیننده ترین خبرها