به دلیل تجاوزگری مستمر سعودیها؛

14 میلیون یمنی بدون امنیت غذایی

14 میلیون یمنی بدون امنیت غذایی
شنبه 1 اسفند 1394 - 14:08

درپی تداوم تجاوزگری سعودیها به یمن، سازمان ملل و سازمانهای بشردوست درباره وضعیت انسانی ناگوار این کشور هشدار داده و تاکید کردند: 80 درصد مردم این کشور فقیر شده و 14 میلیون نفر از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کشور یمن با بدترین بحران اقتصادی و انسانی تاریخ معاصر خود به علت محاصره دریایی، زمینی و هوایی روبرو است. این محاصره را ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در چارچوب جنگ علیه یمن اعمال کرده است.

صادرات نفت یمن که 75 درصد بودجه را تشکیل می دهد، متوقف شده و ریال یمن دربرابر دلار آمریکا 25 درصد ارزش خود را از دست داده است. بحران گرسنگی کشور یمن را در می نوردد و آمارها از خطرات انسانی نگران کننده و در صدر آنها قحطی حکایت دارد.

براساس ارزیابی سازمان "اوکسفام"، از آغاز ماه مارس گذشته تاکنون، هر روز 25 هزار یمنی به افرادی می پیوندند که برای تأمین غذا با مشکل مواجه هستند.

یورنیما کاشایب قائم مقام هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: حدود 10 میلیون انسان نمی دانند که وعده بعدی غذای آنها از کجا خواهد آمد.

در گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل "فائو" آمده است که بیش از 14 میلیون یمنی با خطر نبود امنیت غذایی روبرو هستند. گزارش مشابه دفتر سازمان ملل در هماهنگی امور انسانی "اوچا" آمده است که 21.2 میلیون نفر در یمن نیاز به نوعی کمک برای برآوردن نیازهای اساسی خود دارند. علاوه بر این، آمارهای سازمان یونیسف نشان می دهد که 20.4 میلیون یمنی در دستیابی به آب شرب و خدمات بهداشت محیط زیست ضروری با مشکل روبرو هستند.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود آورده است: 20 میلیون از مجموع 24 میلیون جمعیت یمن هم اکنون جزء فقرا شده اند؛ یعنی 80 درصد مجموع ساکنان این کشور. این امر نشان از افزایش 30 درصدی آن از ماه مارس 2015 میلادی دارد. میانگین درآمد فردی به میزان 23 درصد و 28 درصد به طور متوالی کاهش یافته است. آثار مستقیم جنگ نیز باعث کاهش 14 و 16 درصدی میزان درآمد سرانه از تولید ناخالص داخلی یمن به طور متوالی شده است.

در این میان، قیمت مواد غذایی اساسی به طور بی سابقه افزایش یافته است. این درحالی است که یمن 90 درصد مواد غذایی خود بویژه گندم را از خارج وارد می کند.
براساس گزارشهای سازمان های امدادرسان بین المللی، قیمت آرد و گاز برای پخت و پز در یمن 300 درصد و قیمت سوخت حدود 1400 درصد در یمن افزایش یافته است.

6-8

پربیننده ترین خبرها