اجلاس سران عرب "بی صاحب" ماند!

اجلاس سران عرب
شنبه 1 اسفند 1394 - 15:45

مغرب، میزبانی اجلاس سران اتحادیه عرب در سال 2016 را نپذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اجلاس سران اتحادیه عرب، هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود، اما ملک محمد ششم پادشاه مغرب، به "صلاح الدین مزوار" وزیر مشاور امورخارجه و همکاری در کابینه این کشور پیام داد که به "نبیل العربی" دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کند، مغرب حق خود را در میزبانی این اجلاس به زمانی دیگر موکول می کند.

خبرگزاری رسمی مغرب اعلام کرد که در بیانیه وزارت امور خارجه این کشور آمده است: با توجه به چالش هایی که جهان عرب با آن مواجه است، نمی توان پذیرفت که برگزاری این اجلاس به خودی خود هدفی برای اتحادیه باشد و نشست سران این اتحادیه در قالب یک همایش برگزار شود.

در این بیانیه همچنین آمده است: شرایط لازم برای برگزاری اجلاسی موفق در سطح اتحادیه عرب که بتواند تصمیماتی در سطح مقتضیات کشورهای عضو این اتحادیه و چشمداشت های ملت های عرب، اتخاذ کند؛ فراهم نیست.

وزارت امورخارجۀ مغرب تاکید کرد: با توجه به نبود تصمیماتی مهم و طرح هایی ملموس برای ارائه به سران عرب، برگزاری چنین اجلاسی تنها در سطح جلسه رأی گیری درباره سفارش هایی عادی و سخنرانی هایی خواهد بود که بر خلاف واقعیت ها، مدعی وجود وحدت و همبستگی میان کشورهای جهان عرب است.

در این بیانیه تصریح شده است: جهان عرب، گرفتار مرحله ای دشوار است، مرحله ای که باید در آن با واقعیت روبرو شود و بداند که سران کشورهای عرب دیگر نباید به شناسایی واقعیتِ تلخِ دودستگی و اختلافات در جهان عرب اکتفا کنند، بی آن که پاسخی جمعی و قاطع و تعیین کننده برای آن داشته باشند، به ویژه که این اختلافات و دودستگی ها، در عراق، یمن و سوریه روز به روز به سبب موضع گیری ها و برنامه های منطقه ای و بین المللی پیچیده تر می شود.

وزارت خارجۀ مغرب تاکید کرد: سران عرب همچنین نباید در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی ملت های عرب ساکت بنشینند، و یا مانند تماشاگری باشند که هیچ راهی برای نجات شهروندان عرب از مصیبت هایی که دامنگیر آنان شده است، ندارد.

مغرب در این بیانیه خاطر نشان کرد: ما نمی خواهیم در کشورمان اجلاسی در سطح سران برگزار کنیم که نتواند خدمتی به دفاع از مسالۀ اولِ اعراب و مسلمانان یعنی مساله فلسطین و قدس بکند، به ویژه که شهرک نشینی "اسرائیل" در اراضی فلسطین اشغالی همچنان ادامه دارد و نقض حرمت اماکن مقدس مسلمانان همچنان مستمر است و شمار کشته ها و زندانیان فلسطینی رو به افزایش است.

وزارت امورخارجه مغرب در پایان این بیانیه اذعان کرد: مغرب، همانند دیگر کشورهایِ برادرِ عربی به برگزاری اجلاس سران بیداری عربی امیدوار است، و خواهان ازسرگیری همبستگی و همیاری مشترک کشورهای عربی است؛ زیرا این رویکرد، تنها راه حلِ بازگشت امیدِ به ملت های عرب است.

205-8

پربیننده ترین خبرها