پیروزی ترامپ در کارولینای جنوبی

پیروزی ترامپ در کارولینای جنوبی
يکشنبه 2 اسفند 1394 - 14:29

العالم - نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، از رقبای هم‌حزبش در کارولینای جنوبی پیشی گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روسیا الیوم گزارش کرد که دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی، «تد کروز» و «مارکو روبیو،» رقبای جمهوریخواه خود، را پشت سر گذاشت.

در این ایالت ترامپ، پیشتاز اردوی جمهوری‌خواهان با دو رقیب اصلی‌اش «تد کروز» سناتور تگزاس و «مارکو روبیو» سناتور فلوریدا رقابت می‌کرد، موفق شد با اختصاص بیش از ۳۴ درصد آرا پیروز شود.

این پیروزی راه ترامپ را بیش از پیش برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوری‎خواه هموار می‌کند. وی که تنها در یک هفته گذشته با انتقادهای تندی از سوی «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان مواجه شده بود، در یک سال گذشته تقریبا همیشه در صدر توجه طرفداران حزب جمهوری‌خواه بوده است.

نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد در کارولینای جنوبی و پس از ترامپ، مارک روبیو و تد کروز هر دو با کسب حدود ۲۲ درصد آراء شانه به شانه هم قرار دارند.

قرار گرفتن مارک روبیو در رتبه دوم انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، می‌تواند برای این سناتور جوان اهل فلوریدا، پیروزی بزرگی محسوب شود.

ترامپ  پیش از این در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در ۲۰ بهمن ماه نیز نزدیک به ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

در همین حال وزیر خارجه سابق آمریکا در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالت نوادا پیروز شد.

بی‌بی‌سی  گزارش کرد که «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق که برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با هم حزبی‌ خود «برنی سندرز» سناتور کنگره این کشور رقابت می‌کند، در سومین انتخابات ایالتی با اختلافی اندک در نوادا پیروز شد.

روز شنبه پس از شمارش آرا گزارش شد کلینتون با ۵۲ و چهار دهم درصد توانسته برنی سندرز که تا پیش از این در بسیاری از ایالت‌های آمریکا ناشناخته بود را شکست دهد.

سندرز که در نظرسنجی‌های اولیه تنها حدود ۲۰ درصد از مردم نوادا گفته بودند به وی رای می‌دهند، امروز توانست با پیشرفتی چشمگیر ۴۷ و پنج دهم درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد.

از سوی دیگر کناره‌گیری جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا و برادر جورج دبلیوبوش رئیس جمهوری سابق آمریکا، که پیش از آغاز رقابت‌های اولیه توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، در جریان انتخابات مقدماتی نتوانست نتیجه قابل قبولی کسب کند و در نهایت به کارزار انتخاباتی خود پایان ‌داد و از رقابت ها کناره گیری کرد.

بوش گفته است از کارزاری که برای متحد کردن آمریکا در جریان بود به خود می‌بالد. او با اشاره به شکست خود در انتخابات آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی، گفته است «مردم حرف خود را زده‌اند و من واقعا به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذارم».

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در سالی که به رقابت میان نامزدهای غیرمرسوم ِ خارج از جریان اصلی اختصاص دارد، جب بوش، نامزد مرسوم ِ جریان اصلی بود.

انتخابات مقدماتی تا ماه ژوئن (30 روز منتهی به 10 تیر 95) در ایالات آمریکا ادامه خواهد یافت.

9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها