آمریکا و عربستان بزرگترین بازیگران تجارت مرگ

آمریکا و عربستان بزرگترین بازیگران تجارت مرگ
دوشنبه 3 اسفند 1394 - 08:07

براساس جدیدترین تحقیق صورت گرفته، آمریکا با صدور سلاح به مناطق مختلف جهان از جمله آفریقا، آسیا و خاورمیانه همچنان در ردیف بزرگ ترین صادر کننده و عربستان سعودی نیز در ردیف بزرگ ترین وارد کننده سلاح در جهان قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تحقیق که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد انتقال تسلیحات عمده در جهان در سالهای اخیر افزایش یافته است.
بنابر نتایج این تحقیق، آمریکا با افزایش صدور تسلیحات به آفریقا، آسیا و خاورمیانه (غرب آسیا) تجارت خود را در بازار اسلحه گسترش داده است.
این تحقیق که توسط موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم صورت گرفت نشان داد که حجم نقل و انتقال تسلیحات عمده شامل خرید یا اهدای سلاح در سالهای 2011 تا 2015 حدود 14 درصد افزایش یافته است و آمریکا و روسیه بیشترین حجم ارسال سلاح را به خود اختصاص داده اند.

بزرگ ترین وارد کنندگان سلاح
بیشترین واردات سلاح نیز در کشورهای عربستان، هند، چین و امارات رخ داده است.
محققان این موسسه به نبرد یمن به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش خرید تسلیحات اشاره و خاطرنشان کردند که ائتلاف کشورهای عربی، از تسلیحاتی که عمدتا در آمریکا و اروپا ساخته شده است در این جنگ استفاده می کند.
بر اساس این تحقیق، آمریکا با اختلاف زیاد از سایر کشورهای صادرکننده جلوتر است و در پنج سال گذشته دست کم به 96 کشور تسلیحات صادر کرده است.

عربستان بزرگ ترین خریدار تسلیحات آمریکا
این مرکز خاطرنشان کرد، بیشترین حجم تسلیحات انتقالی آمریکا یعنی حدود 41 درصد به عربستان و سایر کشورهای غرب آسیا رفته است.
بنابر اعلام موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، روسیه با 25 درصد انتقال تسلیحات در رتبه دوم قرار دارد هرچند میزان صادرات این کشور در سالهای 2014 و 2015 کاهش یافته است.

211 ـ 8

پربیننده ترین خبرها