تغییر موضع برخی اعضای اروپا درباره تجاوز به یمن

دوشنبه 3 اسفند 1394 - 15:19

شماری از مسؤولان اتحادیه اروپا، با تأکید بر ضرورت بازنگریِ این اتحادیه در خصوص تجاوز عربستان به یمن، مشارکتِ کشورهای عربی و اروپایی در این تجاوز را محکوم کردند و درباره عواقب آن هشدار دادند.

"کریم باغستانی" خبرنگار شبکه العالم از بروکسل گزارش داد، "فدریکا موگرینی" کمیسر عالی هماهنگی سیاست خارجۀ اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه تجاوز عربستان به یمن را به شدت محکوم کرد، و دربارۀ پیامدهای جدی این تجاوز در سطح منطقه ای هشدار داد.

اما شماری از کشورهای اتحادیه اروپا، از این موضع گیری سرپیچیدند.. در این میان، پارلمان اروپا، در تصمیمی بی سابقه، اعمال فشار هر چه بیشتر و واضح تر ضد این تجاوز را در دستور کار قرار داده است.

به نظر می رسد که علت شکاف در موضع گیری کشورهای اروپایی در قبال این تجاوز، به منافعی مربوط می شود که این کشورها از این جنگ می برند؛ به همین سبب کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس و آلمان، ترجیح دادند به جنایت های عربستان در تجاوز به یمن بی تفاوت باشند، و حجم گستردۀ نقض قوانین بین المللی در این تجاوز و بحرانی شدن اوضاع انسانی در یمن به گواهی سازمان ملل را نادیده بگیرند، و به گفتن این جمله اکتفا کردند که موضع نگرفتن در قبال این تجاوز، به معنی تایید آن نیست.

اما دیگر کشورهای اروپایی نظیر سوئد، ضمن مخالفت شدید با تجاوز عربستان به یمن، موضع گیری ضد ریاض را در دستور کار قرار دادند.

موضع گیری های خاکستری اتحادیه اروپا با نگاهی به تلاش های سازمان ملل برای به نتیجه رساندنِ راه حل سیاسی اتخاذ می شود، که عربستان همچنان در پی به شکست کشاندن آن است، با این حال کشورهای اروپایی بیم آن دارند که این تجاوز، برای کشورهای آنان پیامدهایی امنیتی داشته باشد.

"میرو کاواچ" وزیر امورخارجۀ کرواسی در گفت وگو با خبرنگار شبکه العالم، اظهار داشت: آن طور که باید، اوضاع را پیگیری نمی کردیم، به همین سبب باید در خصوص بحران یمن، فرصتی در نظر بگیریم تا اوضاع را بررسی کنیم.

اما تصمیم پارلمان اروپا، رویکردی قاطعانه و شدید اللهجه ضد تجاوز عربستان به یمن داشت و توقف فوری آن را خواستار شد به ویژه که این تجاوز سبب گسترش فعالیت های گروه هایی نظیر القاعده و داعش شده است.
نمایندگان پارلمان اروپا، در همین راستا، از کشورهایی نظیر انگلیس خواستند، فوراً از فروش سلاح و تجهیزات نظامی به عربستان دست بکشد.
این موضوع گیری، اتحادیه اروپا را در تنگنا قرار داد؛ به ویژه که این تصمیمِ پس از آن اتخاذ شد که سازمان ملل تاکید عربستان، در تجاوز به یمن، مرتکب جنایت های جنگی شده است.. همین مساله سبب شد که اروپا و جامعه جهانی، به اتخاذ موضع مخالف ضد این تجاوز ناچار شوند.

"نایجل فاروج" نماینده انگلیس در پارلمان اروپا، تصریح کرد: همگی به یمن پشت کردند.
وی افزود: فکر می کنم که آلمان و دیگر کشورهای اروپا و همچنین ترکیه، اردن و لبنان باید تاوان سنگینی بپردازند.. در این میان سؤال مهم این است که حامیانِ این کردار عربستان، چه کسانی هستند؟

در پی شدت گرفتن فشارها بر عربستان، احتمال می رود که این کشور، نزدیک ترین هم پیمانان خود را از دست بدهد و تجاوز به یمن به ویتنام اعراب تبدیل شود. آن چه این احتمال را شدت می بخشد، افکار عمومی سیاسی در انگلیس و دیگر کشورها است که عربستان را "مرکز افراطی گری" یافته اند.

205-8

پربیننده ترین خبرها