عمان از شورای همکاری دور می شود

عمان از شورای همکاری دور می شود
سه شنبه 4 اسفند 1394 - 12:26

عمان در سال های اخیر تلاش کرده با دور شدن از شورای همکاری خلیج فارس، هویت مستقل و ویژه ای از خود ارائه دهد که مشخصۀ بارز آن میانه روی و بی طرفی است

به گزارش پایگاه خبری العالم روزنامه "رأی الیوم" در مطلبی در سایت خود نوشت، عمان از آرام ترین کشورهای حوزه خلیج فارس است که از ورود به جنگ های یمن و سوریه دوری کرده و با حفظ روابط قوی خود با ایران، میزبانی مذاکرات هسته ای را به عهده گرفت و در حصول یک توافقنامۀ تاریخی سهیم بود.
این کشور به تدریج از شورای همکاری خلیج فارس دور شده و فعالیت خود را در آن کاهش داده است، و مانند بسیاری دیگر از کشورهای عربی تلاش می کند تا خود را به عنوان کشوری مستقل معرفی کند که در منازعات نقش میانجی را ایفا می کند، از این رو در ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای حمله به یمن شرکت نکرد و از مجموعۀ (موسوم به) "دوستان سوریه" و ائتلاف آمریکا برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه نیز کناره گیری کرد.
یک سیاستمدار عمانی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با رای الیوم گفت: شکل گیری این هویت مستقل از زمانی با قدرت آغاز شد که سه سال پیش بن علوی وزیر خارجه عمان پیشنهاد عربستان را برای تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه ای مانند اتحادیه اروپا رد کرد.
عمان پیش از این نیز در مساله اختلاف میان کشورهای عربستان، امارات و بحرین با قطر بر سر قضیه اخوان المسلمین بی طرف ماند. در این پی این اختلاف نظر، سه کشور مذکور سفرای خود را از قطر فراخواندند.
اکثر ملت عمان موافق این هویت مستقل هستند مخصوصا بعد از آن که رسانه ها، شبکه های مجازی و سازمان هایی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، این کشور را به دلیل میزبانی از مذاکرات هسته ای ایران و عدم مشارکت در ائتلاف حمله به یمن، مورد هجمه قرار دادند.
202
 

پربیننده ترین خبرها