طرح پارلمان اروپا برای مهار جنایتکاران سعودی

طرح پارلمان اروپا برای مهار جنایتکاران سعودی
شنبه 8 اسفند 1394 - 09:37

پارلمان اروپا با صدور طرحی فروش سلاح به عربستان را به دلیل ارتکاب جنایات فجیع در یمن ممنوع کرد.

خبرنگار شبکه العالم از بروکسل گزارش داد، پارلمان اروپا در این طرح درباره ادامه کشتار مردم یمن توسط نیروهای آل سعود هشدار داده و از طرفهای یمنی خواست دور جدید گفتگو برای رسیدن به راه حل سیاسی فراگیر را در کشور شروع کنند.
این دومین طرح شدید اللحن پارلمان اروپا ظرف کمتر از یک ماه است. در این طرح اروپاییها با تأکید و تعداد بیشتری تجاوز عربستان به یمن را محکوم کرده اند. اعضای این پارلمان با 449 رأی مثبت که تقریبا اکثریت مطلق آرا محسوب می شود از مجموع 564 رأی، این تجاوز را محکوم کرده و فروش سلاح به عربستان را ممنوع کردند. در این بین فقط 76 نفر رأی ممتنع دادند.
در این طرح پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی مسؤول سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا خواست، با توجه به ادامه تجازوات آل سعود و نقض حقوق بشر در یمن برای اعمال این ممنوعیت و ملزم کردن انگلیس و فرانسه به عدم فروش سلاح به عربستان، وارد عمل شود.
"ماریتی شاک" از نمایندگان پارلمان اروپا گفت: اتحادیه اروپا باید موضع یکپارچه و قدرتمندی در قبال ادامه تجاوزات عربستان بگیرد. به اعتقاد من بدون تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی اتحادیه اروپا، بازگرداندن ثبات و آرامش به یمن غیر ممکن است.
این در حالی است که پارلمان اروپا درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن به دلیل حملات عربستان و ادامه محاصره دریایی این کشور و تخری زیرساختهای ان و کشتار هزاران انسان بی گناه به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار برقراری آتش بس و توقف حملات هوایی و عملیات نظامی عربستان علیه غیر نظامیان و گروههای امداد و نجات و تیمهای پزشکی شد.
سید کمال از نمایندگان پارلمان اروپا به خبرنگار العالم گفت: ما به شدت نگران ادامه حملات عربستان به یمن هستیم. جنایات آل سعود در یمن اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست باید برای توقف جنایات جنگی عربستان در این کشور به سرعت و به طور جدی وارد عمل شویم.
پارلمان اروپا از طرفهای یمنی و اعضای خارجی ائتلاف تجاوز به این کشور خواست دور جدید مذاکرات صلح را آغاز کرده و برای رسیدن به راه حل سیاسی در یمن تلاش کنند.
کریم باغستانی، خبرنگار العالم گزارش داد: پارلمان اروپا تأکید کرده است که بحران یمن فقط از طریق راهکار سیاسی فراگیر و مذاکره حل شدنی است، در مصوبه پارلمان اروپا از طرفهای درگیر در یمن درخواست شده است برای رسیدن به این راه حل مذاکرات خود را از طریق سازمان ملل هرچه سریعتر از سربگیرند، البته اگر سعودی ها یمنی ها را به حال خود بگذارند تا سرنوشتشان را خودشان تعیین کنند.

208 -8

پربیننده ترین خبرها