جدیدترین برگۀ عربستان برای نجات توفان قاطعیت

جدیدترین برگۀ عربستان برای نجات توفان قاطعیت
شنبه 8 اسفند 1394 - 12:23

رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در اقدامی غیر قابل پیش بینی و به منظور نجات عملیات تجاوزکارانه ائتلاف عربستان (توفان قاطعیت) و همچنین آغاز مرحله دوم حملات به صنعا، "علی محسن الاحمر" از فرماندهان نظامی سابق یمن را به سمت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح منصوب کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت "رأی الیوم" در سرمقاله روز شنبه خود به تشریح دلایل توسل عربستان به خاندان فراموش شده الاحمر برای نجات عملیات موسوم به "توفان قاطعیت" و حفظ آبروی خود در یمن پرداخته است:
علی محسن الاحمر سرسخت ترین دشمن علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن و حوثیها است و حس انتقامجویی شدیدی نسبت به هر دو مخصوصا علی عبدالله صالح دارد. به این ترتیب انتصاب وی به این سمت می تواند بهترین فرصت او برای گرفتن انتقام از آنها در شرایط مساعد باشد. البته رقبای وی در داخل و خارج ائتلاف عربستان تردید بسیاری درباره این موضوع دارند.
پدر "علی محسن الاحمر" دوست صمیمی پدر "علی عبد الله صالح" بود و هر دو وابسته به قبیله "سنحان" یکی از شعبه های قبیله "حاشد" بودند. آنها عنوان "الاحمر" را از شهری به نام "بیت الاحمر" نزدیک صنعا گرفته اند. با مرگ پدر عبد الله صالح، پدر محسن الاحمر سرپرستی وی را پذیرفته و او را مثل فرزندان خودش بزرگ کرد. از همین جا دوستی عمیقی بین این دو شکل گرفت. گفته می شود این، محسن الاحمر بود که پس از ترور الغشمی، رئیس جمهور اسبق، مقدمات رسیدن به ریاست جمهوری را برای صالح فراهم کرد.
روابط الاحمر با عناصر افراطی که در سال 1994 در کنار صالح ضد جدایی طلبان جنوبی جنگیدند، توانایی وی در اداره پرونده "القاعده" و مذاکره با آنها به دستور صالح، شناخت دقیق او از خصوصیات جغرافیایی یمن از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور، همچنین داشتن روابط تنگاتنگ با قبایل مختلف یمن و تجربیات سرشار او از اداره انواع جنگها – که شش مورد از این جنگها با انصارالله بوده است – همه و همه سیاستگذاران سعودی را بر آن داشت تا طی دستور العملی از "عبد ربه منصور هادی" (رئیس جمهور مستعفی و فراری) بخواهند وی را در رأس نیروهای نظامی تحت امر خود به خدمت گرفته و از تجربیات او برای نجات عملیات "توفان قاطعیت" وجلب طرفدار استفاده کند.
انتصاب الاحمر به سمت جدیدش، در واقع تلاشی است برای نجات عملیات بزرگ و پر طمطراقی که اکنون نه تنها دیگر اسم و رسمی در زمین و هوا برایش نمانده، بلکه سیر قهقرا در پیش گرفته و فقط نتایج معکوس می دهد. آخرین نتیجه معکوس این عملیات صدور طرح پارلمان اروپا مبنی بر ممنوعیت فروش سلاح به عربستان به دلیل ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم بیدفاع در یمن است.
حال سؤال این است که آیا ان انتصاب می تواند کمکی به پیشبرد جنگ صنعا به نفع متجاوزان و نجات عملیات موسوم به "توفان قاطعیت" حداقل در روی زمین بکند؟ جوابی نداریم. ترجیح می دهیم قبل از اظهار نظر اندکی تأمل کنیم. در برخورد با چنین جنگ دیوانه واری که ثروتمندترین کشور عرب بر ضد فقیرترین کشور عرب اما در واقع قویترین از نظر عزت و کرامت، تنها کار عاقلانه همین است که منتظر باشیم.
208-8

پربیننده ترین خبرها