برخورد خشن پلیس ترکیه با تظاهرات کنندگان

برخورد خشن پلیس ترکیه با تظاهرات کنندگان
يکشنبه 9 اسفند 1394 - 10:16

العالم - نیروهای پلیس ترکیه با توسل به زور هزاران تظاهرات کننده را در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه متفرق کرد .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هزاران نفر از مردم روز شنبه در "پارک کوشویولو" در اعتراض به اعمال قانون منع آمد و شد در شهر کُردنشین دیار بکر تظاهرات کردند و خواستار آغاز آتش بس 24 ساعته برای خارج شدن مردم عادی از منطقه سور این شهر شدند.

تظاهرات ابتدا مسالمت آمیز بود و تعدادی از کُردها سخنرانی کردند ولی تظاهرات کنندگان شروع به پراکنده شدن در مناطق اطراف کردند و پلیس نیز با ماشین آب پاش و گاز اشک آور وارد عمل شدند.

تعدادی از تظاهرات کنندگان سنگ و نارنجک های صوتی به سوی پلیس پرتاب کردند و پلیس نیز 10 نفر را بازداشت کرد و یک نفر هم به ضرب گلوله به شدت زخمی شد .

ارتش ترکیه از 3 ماه پیش تاکنون نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در دیار بکر مستقر کرده است و قانون منع آمد و شد نیز در شهر اعمال می شود.

در همین رابطه، خبرگزاری فرانسه امروز یکشنبه اعلام کرد: مسئولان ترکیه از روز 2 دسامبر 2015 قانون منع آمد و شد را در منطقه سور شهر دیار بکر اعمال می کنند و هدف خود را سرکوب نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اعلام کرده اند.

برپایه این گزارش، برخی از فعالان سیاسی و حقوقی ترکیه اعلام می کنند: درگیری های مسلحانه در شهر دیار بکر بین ارتش و نیروهای حزب (پ.ک.ک) باعث کشته شدن مردم عادی و وارد آمدن آسیب های فراوان به مساجد قدیمی و بناهای دیگر شده است.

ارتش ترکیه اعلام کرده است از شش ماه پیش تاکنون در درگیری خود با نیروهای مسلح (پ.ک.ک) در جنوب شرقی ترکیه 237 نفر از آنها را کشته است.

ارتش و حزب (پ.ک.ک) به مدت 2 سال و نیم به آتش بس بین خود پایبند بودند که این آتش بس، ژوئیه 2015 پایان یافت و درگیری های مسلحانه از سرگرفته شد.

214-6-9

پربیننده ترین خبرها