در گفت و گو با العالم؛

وزیرآشتی ملی:آمریکا مجبوربه آتش بس درسوریه شد

وزیرآشتی ملی:آمریکا مجبوربه آتش بس درسوریه شد
سه شنبه 11 اسفند 1394 - 23:11

دمشق (العالم) ـ وزیر آشتی ملی سوریه گفت: از چند ماه پیش و به ویژه پس از پیشروی های ارتش و نیروهای همپیمان آن در صحنه نبرد، زمینه برای آتش بس فراهم شد اما مشکل اصلی در این خصوص اقناع سایر کشورها در زمینه بی نتیجه بودن و شکست راه حل نظامی در سوریه بود.

"علی حیدر" وزیر آشتی ملی سوریه در گفت وگوی اختصاصی با برنامه "المحور" شبکه خبری العالم تصریح کرد، از چند ماه پیش فضا برای مذاکره درباره آتش بس آماده شده و هر کدام از طرف های قضیه سوریه، یعنی دولت دمشق و روسیه به عنوان همپیمان آن به نوبه خودشان و امریکا و عواملش در طرف مقابل، برای حضور در مذاکره درباره متوقف شدن عملیات ارتش و نیروهای همپیمان آن آماده هستند تا در مقابل این اقدام، عملیات خصمانه گروه های مسلح علیه این نیروها و حمله به شهروندان و ساختمان ها و نهادهای دولتی سوریه متوقف شود.

دفاع ایران از ملت و دولت سوریه
وزیر آشتی ملی سوریه تصریح کرد، ایران از آغاز بحران تاکنون، همواره از ملت و دولت سوریه دفاع کرده است و همگان از جمله دولت سوریه و همپیمانان آن یعنی روسیه و ایران اطمینان دارند که راه حل بحران سوریه نظامی نیست بلکه باید در مرحله آینده، برای یافتن راه حل سیاسی تلاش کرد.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، کار اصلی، اقناع سایر کشورها در زمینه درک این واقعیت است که بحران سوریه در مرحله آینده هیچ گونه راه حل نظامی ندارد و تمام طرح های نظامی با هدف قرار دادن کشور در مقابل کار انجام شده، به شکست خواهد انجامید.

قدرت نظامی روسیه طرف مقابل را وادار به مذاکره کرد

"در زمان حاضر، کار اصلی، اقناع سایر کشورها در زمینه درک این واقعیت است که بحران سوریه در مرحله آینده هیچ گونه راه حل نظامی ندارد و تمام طرح های نظامی با هدف قرار دادن کشور در مقابل کار انجام شده، به شکست خواهد انجامید."


علی حیدر گفت: زمانی که روسیه با قدرت و از طریق نیروی هوایی اش وارد جنگ در سوریه شد، هدف واضحی داشت و پیام دیپلماتیک مسکو کاملا واضح بود. به طوری که روس ها گفتند ما نه برای یکسره کردن جنگ در کل خاک سوریه، بلکه برای کمک به ارتش آن کشور برای تغییر موازنه قوا وارد عرصه شدیم تا مقاومت نیروها و زمینه حفظ خاک آن کشور، تقویت شود و دستاوردهایی داشت که باعث شد طرف مقابل وادار به حضور در مذاکرات شود.

رویای آمریکا و عوامل منطقه ای آن برای تغییر موازنه قوا در سوریه
وزیر آشتی ملی سوریه تأکید کرد: تمام اهداف مزبور در حال تحقق است و ارتش پیشروی هایی در شمال و جنوب کشور یا حتی در حومه دمشق به دست آورده است. استراتژی ارتش، پیشروی در شمال و جنوب کشور بود. زمانی که طرف امریکایی، به هیچ دستاوردی در مذاکرات گذشته دست نیافت برخی طرف ها اعلام می کردند ما فقط پس از تغییر در صحنه درگیری ها، در مذاکرات حضور خواهیم یافت. بنابراین دشمنان سوریه یعنی امریکا و عوامل آن در منطقه، ترکیه، قطر، عربستان و عوامل میدانی آنها یعنی گروههای مسلح درصدد تغییر موازنه قوا بودند.

پیروزیهای روسیه، آمریکا را مجبور به پذیرش روند سیاسی کرد
علی حیدر افزود: امریکایی ها و همپیمانان منطقه ای شان پس از بازگشت از مذاکرات ژنو، تلاش برای عملیات تغییر موازنه قوا در سوریه را آغاز کردند. اما عملا روسیه در این زمینه پیش دستی کرد و خیلی زود به دستاوردهای میدانی مهمی دست یافت. از این رو، به نفع امریکایی ها بود که برای جلوگیری از ادامه پیروزی های ارتش، روند سیاسی را آغاز نماید.

دولت سوریه مشکلی با مذاکرات ندارد
وزیرآشتی ملی سوریه با بیان اینکه دولت با مذاکره هیچ مشکلی ندارد و می خواهد در آن شرکت کند، افزود : همچنین، دولت پیروزی نظامی را پیروزی نهایی در زمینه حل بحران سوریه نمی داند بلکه به طور کلی، این پیروزی ها، دستاورد نظامی هستند و از نظر دولت سوریه، پیروزی [واقعی] نظامی، اقتصادی و سیاسی، پیروزی ملت سوریه است.

216-211-9

پربیننده ترین خبرها