اوضاع اسفبار شهر "جیزره" ترکیه درپی پایان درگیری

اوضاع اسفبار شهر
پنج‌شنبه 13 اسفند 1394 - 10:22

ساکنان شهر "جیزره" در جنوب شرقی ترکیه پس از پایان درگیری ها و لغو محدود قانون منع رفت و آمد رفته رفته به شهر خود بازمی گردند اما شاهد ویرانی و خرابی های گسترده ناشی از این درگیری ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قانون منع آمد و شد در شهر جیزره از بیش از دو ماه و نیم پیش به دنبال وقوع درگیریهای شدید بین نیروهای ارتش و کردهای مسلح در این منطقه مرحله اجرا درآمده است.

پس از برطرف شدن اولین موانع، هزاران نفر از اهالی شهر جیزره سپیده دم با در دست داشتن وسایل شخصی خود، در مقابل پستهای ایست و بازرسی که توسط نیروهای امنیتی در مبادی ورودی شهر دایر شده بود، صف کشیدند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این مطلب افزود: آثار ویرانی ناشی از اصابت گلوله سلاحهای سنگین در درگیری بین نیروهای ویژه پلیس ترکیه و هواداران حزب کارگران کردستان این کشور (پ.ک.ک) در خیابانهای شهر مشاهده می شود.

در طول مسیر نیز حفره هایی که ناشی از اصابت گلوله ها به در و دیوار ساختمان ها و فروشگاهها است، به چشم می خوردند. خانواده های بسیاری نیز در بازگشت به شهر به دنبال جنازه هایی که زیر آوار مانده اند و برخی وسایل شخصی می گشتند.

دفتر فرماندار ایالت جیزره دو روز پیش از رفع محدود قانون حالت فوق العاده در این شهر به طور روزانه از ساعت پنج صبح تا هفت عصر به وقت محلی (سه صبح تا پنج عصر به وقت گرینویچ) خبر داد.

ارتش و پلیس ترکیه با هدف اخراج هواداران حزب (پ.ک.ک) از شهر جیزره، روز 14 فوریه گذشته تمام مبادی ورودی این شهر 120 هزار نفری را که در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه قرار دارد، بست.

این درحالی است که عناصر حزب (پ.ک.ک) نیز اقدامی چالش انگیز در مقابل دولت ترکیه، با نصب موانعی در این شهر در صدد اعلام خودگردانی برآمده بودند.

رئیس ستاد ارتش ترکیه در آخرین آمار خود از بازداشت 666 عنصر مسلح کُرد در این شهر خبر داد. وی درباره تعداد تلفات توضیحی نداد. در این درگیری دهها تن از نیروها و افراد پلیس ترکیه کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ترکیه هفته پیش اعلام کرد که دست کم 178 غیر نظامی در این درگیریها کشته شده اند و دهها هزار نفر نیز مجبور به ترک خانه های خود شدند.

درگیری بین نیروهای ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه سال گذشته با نقض توافق صلحی که در پاییز 2012 میلادی بین دو طرف امضا شده بود، از سر گرفته شد.

208-6-9

پربیننده ترین خبرها