اشغال گذرگاه مرزی عراق؛ توطئه عربستان و قطر

اشغال گذرگاه مرزی عراق؛ توطئه عربستان و قطر
شنبه 15 اسفند 1394 - 21:37

العالم - مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) اعلام کرد گروه های مسلح و معارض سوری جمعه شب گذرگاه مرزی " التنف " درحومه جنوب شرقی حمص واقع در مرزهای سوریه و عراق را تحت کنترل خود درآورده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، تارنمای اماراتی "ميدل ايست آن لاین " به نقل از مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه نوشت عناصر گروه های مسلح سوری از طریق اردن وارد اراضی سوریه شده و قبل از رفتن به گذرگاه مرزی " التنف "، آموزش دیده اند.

مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به سازمان اطلاعات انگلیس است و مقر آن در شهر لندن قرار دارد.

بخش غربی گذرگاه مرزی " التنف " تحت کنترل گروه تروریستی داعش است.

این در حالیست که محافل مستقل معتقدند که عناصروارد شده به گذرگاه التنف، مزدوران سوری و یا خارجی هایی هستند که تحت فرمان ارتش های اردن و عربستان سعودی فعالیت می کنند و اشغال این گذرگاه ، بخشی از طرح کشورهای حوزه خلیج فارس و اردن برای دخالت مستقیم در جنگ سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم است.

داعش ماه می 2015 تدمرو التنف آخرین گذرگاه مرزی با عراق را که تحت کنترل نیروهای دولتی این کشور بود، به اشغال خود درآورد.

در شرایطی که مرکز موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه به درگیری و خسارت های وارده در درگیری های میان نیروهای مهاجم اردنی و سعودی و داعش نپرداخته است، فرضیه احتمال تبانی میان نیروهای هم پیمان سعودی، ترکیه و قطر و نیز اردن با داعش قوت می گیرد تا مناطق تحت سلطه داعش به آن ها تحویل داده شود تا دولتی مستقل در آن بخش از اراضی عراق و سوریه به نام ( سنیستان ) تشکیل شود.

در دیگر بخش های مرزهای عراق و سوریه ، گروه داعش همچنان کنترل گذرگاه راهبردی " البوكمال " در حومه " دير الزور" را دراختیار دارد، این گذرگاه ، شهرهای البوکمال سوریه و القائم عراق را به هم مرتبط می سازد.

اما گذرگاه " الیعربیه " واقع در شمال البوکمال تحت کنترل نیروهای کُرد است.

نیروهای کُرد، تابستان 2015 ، گذرگاه " تل ابیض " واقع در مرزهای سوریه و ترکیه را از گروه داعش گرفتند.

215-9 

پربیننده ترین خبرها