چرا عربستان حریری را مجازات کرد؟

چرا عربستان حریری را مجازات کرد؟
سه شنبه 18 اسفند 1394 - 13:07

سعدحریری رئیس جریان المستقبل وکیل سیاسی سعودیها در لبنان به شمار می رود، اما عربستان وکیل خود را هم با وضع تحریم زیر فشار قرار داده، زیرا تاکنون در برابر حزب الله ناتوان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "میسم رزق" روز سه شنبه در مطلبی در روزنامه لبنانی "الاخبار" نوشت: آل سعود درایتی را که همواره برای مریدان خود از آن دَم می زدند، از دست داده اند و شلیک به همه طرفها در لبنان از جمله سعد حریری "وکیل سیاسی خود" را آغاز کرده اند.
این روزنامه افزود: دلایل زیادی برای این رفتار مسؤولان سعودی وجود دارد؛ از جمله اینکه همه "سرمایه گذریهای" عربستان در لبنان در طول 10 سال گذشته سود قابل ذکری نداشته است؛ یعنی حریری نتوانسته است که هیچ گونه امتیازی چه در زمان برگزاری اعتراضات گسترده و چه در زمان برگزاری دادگاه بین المللی (درخصوص پرونده رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان) و چه در دولت و چه در میز گفت وگوهای ملی لبنان از حزب الله بگیرد.
این روزنامه افزود: عربستان عادت کرده است هرکسی را که مخالف رویکرد و سیاست خود می بیند، مجازات کند. مسؤولان سعودی نتوانسته‌اند موضع تردید آمیز و سردرگم سعد حریری رئیس جریان المستقبل - به خاطر شرایط اش در لبنان- را درقبال اقدام خودشان و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در تروریستی خواندن حزب الله هضم کنند، لذا تصمیم گرفته اند که حریری را محاصره کرده و از ضعیف ترین ناحیه یعنی شرکت "سعودی اوجیه" فشار بیاورند، شرکتی که به دلیل درآمدهای مالی برای حریری نقش ریه را ایفا می کند.
سعد حریری مدیریت شرکت پیمانکاری "سعودی اوجیه" در عربستان را در دست دارد که با بحران مالی چندین ماهه روبرو است و نتوانسته است حقوق کارکنانش را بپردازد.
روزنامه سعودی عکاظ دیروز در همین راستا نوشت: عربستان تدابیری را برای بازخواست شرکت سعودی اوجیه به علت تاخیر در پرداخت حقوق هزاران کارمندش اتخاذ کرده است.
روزنامه الاخبار افزود: شخصیت های بارز جریان المستقبل و نزدیکان به حریری تایید می کنند که اقدامات عربستان علیه این کشور در وهله اول متوجه خود حریری است. اینها فاش کردند که سفر 24 ساعته حریری به عربستان در خصوص مسائل مالی بوده است و مسؤولان سعودی به وی این فضا را منتقل و برای آن زمینه سازی کرده اند. این شخصیت های بارز جریان المستقبل و نزدیکان حریری "ضربه" جدید عربستان را به خاطر "رضایت نداشتن امرای جدید سعودی از سیاست حریری از زمان بازگشت وی به لبنان و نتیجه ناتوانی وی در همراهی کردن با حمله ریاض علیه حزب الله و عدم آمادگی اش برای اجرایی کردن تصمیم عربستان در صحنه داخلی لبنان" می دانند. از این رو، عربستان بعد از تهدید سیاسی حریری از طریق مقاله های منتشر شده در رسانه های نزدیک به آل سعود، فشار مالی به وی را در دستور کار قرار داد.
به گفته این منابع جریان المستقبل، عربستان امروز با عربستان دوران ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه سابق سعودی تفاوت دارد و این ملک عبدالله بود که از حریری حمایت کامل می کرد و جلوی گشوده شدن پرونده این شرکت را می گرفت. اما دستندارکاران نظام جدید سعودی به حریری می گویند حد و مرزی برای رفتار وجود دارد که آن را عربستان ترسیم می کند و نباید از آن گذر یا در مقابل آن اجتهاد کرد.

پربیننده ترین خبرها