انصارالله: خبر ملاقات سری در عربستان دقیق نیست

انصارالله: خبر ملاقات سری در عربستان دقیق نیست
چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 13:00

منابع جنبش انصار الله یمن تاکید کردند که خبر مربوط به برگزاری نشست سری مسؤولان انصار الله با مسؤولان سعودی و مذاکره با آنها "دقیق نیست".

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع سیاسی نزدیک به جنبش انصار الله یمن به روزنامه لبنانی "الاخبار" گفتند: سخن از ورود به عربستان و برگزاری ملاقات سری با مسؤولان در آنجا "دقیق نیست".

خبرگزاری رویترز دیروز در خبری به نقل از کسانی که آنها را "منابعی در کمیته انقلابی یمن" خواند، مدعی شد هیئتی از مسؤولان انصارالله یمن – برای اولین بار از زمان آغاز جنگ- برای برگزاری مذاکرات مستقیم با مسؤولان سعودی به عربستان رفته اند.

اما منابع نزدیک به جنبش انصار الله تصریح کردند: ماموریت "کمیته انقلابی"– که خبرگزاری رویترز اطلاعات مربوط به این ملاقات را به منابع داخل این کمیته نسبت داد - داخلی و مربوط به اداره امور کشور است، و این کمیته اطلاعی از مسائل سیاسی یا مذاکره درخصوص توقف جنگ ندارد زیرا این امر (مسائل سیاسی یا مذاکره) فقط در دستان رهبران جنبش انصار الله است.

این منابع نزدیک به جنبش انصار الله تاکید کردند که مسیر سیاسی همچنان در رکود به سر می برد.

* ملاقات سری به درخواست ریاض، نزدیک مرز عربستان و یمن

پیش از این برخی منابع خبری اعلام کرده بودند که هیئتی از انصارالله از یک هفته قبل در یک منطقه مرزی نزدیک عربستان درحال مذاکره با یک هیئت سعودی است.
سایت "رأی الیوم" به نقل از منابعی تأکید کرد که این مذاکرات به درخواست ریاض آغاز ده است.
بر اساس این گزارش، این مذاکرات پس از درز یکی از نامه های محرمانه "اسماعیل ولد الشیخ احمد" فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، فاش شد. وی در این نامه به "جفری فلتمن" معاون سیاسی دبیرکل سازمان گفته بود که عربستان سعودی مذاکراتی سری را با انصارالله به صورت مستقیم آغاز کرده و با ادامه آن در پایتخت اردن موافقت کرده است.

* دلایل ورود عربستان به مذاکره مستقیم با انصارالله
اما با توجه به اینکه این منابع نزدیک به جنبش انصار الله ماموریت کمیته انقلابی یمن را صرفا مسائل محلی و مربوط به اداره داخلی کشور یمن دانستند و مذاکره درباره مسائل سیاسی و توقف جنگ را در حیطه رهبران جنبش انصارالله برشمردند، می توان گفت که اگر خبر عزیمت هیئت یاد شده به عربستان هم درست باشد، باز هم این سفر درمورد بحث درباره اداره امور داخلی یمن بوده و درخصوص مذاکره برسر مسائل سیاسی و توقف جنگ نبوده است.
درسایه انتشار این خبرها، "عبدالباری عطوان" نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب دلایلی را برای تغییر رویکرد عربستان نسبت به وضعیت یمن و تمایل به مذاکره با طرف مقابل خود در یمن برشمرد.
عطوان "شکست تجاوز عربستان به یمن تحت نام طوفان قاطعیت و تسلیم نشدن انصار الله و عبدالله صالح، افزایش انتقادها از بمبارانهای ارتش سعودی در یمن و موضعگیری محافل غربی علیه عربستان از جمله اتهام پارلمان اروپا به ریاض درخصوص ارتکاب جنایت جنگی در یمن را" از جمله این علل توصیف کرد.
وی همچنین "افزایش خستگی در داخل عربستان به خاطر طولانی شدن جنگ و تبدیل آن به جنگی فرسایشی، هزینه های بالای مالی جنگ و ظهور داعش و القاعده در عرصه یمن" را از دیگر علل آغاز این مذاکرات برشمرد.

6-8

پربیننده ترین خبرها