اعلام جنگ طایفه‌ای عربستان به لبنانی‌ها

اعلام جنگ طایفه‌ای عربستان به لبنانی‌ها
سه شنبه 25 اسفند 1394 - 11:30

روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" با اشاره به تصمیم عربستان برای اخراج شیعیان لبنانی از عربستان به بهانه همدلی و یا حمایت آنان از مقاومت، این اقدام را به معنای اعلام "جنگ طایفه‌ای" دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در سرمقاله روزنامه رأی الیوم آمده است:
بر اساس تصمیم وزارت کشور سعودی، هر شهروند و یا فرد مقیم که از حزب الله حمایت و یا آن را تأیید کند، مجرم است. این قانون همچنین شامل کسانی می‌شود که به حزب الله وابسته هستند و یا به آن کمک می کنند و یا افراد وابسته به آن را پناه می‌دهند. این مقدمه‌ای برای اخراج اکثر شیعیان لبنانی از عربستان و شاید اکثر کشورهای عرب منطقه (حاشیه خلیج فارس) است.
مطالعه جنبه‌های حقوقی این قانون، مشخص می کند که همه لبنانی های شیعه به جز برخی موارد نادر، با مجازاتهایی مانند زندانی شدن و یا تبعید به اتهام تروریسم، و یا هردو مواجه می شوند. این درحالی است که لبنانی‌های شیعه مقیم عربستان و یا دیگر کشورهای عربی، طی ده‌ها سال تا کنون هیچ گونه اقدامی تروریستی ضد امنیتی مرتکب نشده اند. 
همچنین بر اساس این قانون، همه بستگان و نزدیکان و آشنایان لبنانی های شیعه در صورت ارتباط یکی از آنان با حزب الله و یا حمایت از این حزب، فورا به همراه کل خانواده اخراج می‌شوند. این قانون برای دیگر اتباع عرب شیعه و یا غیر شیعه نیز اجرا می‌شود.
کشورهای عربی دیگر نیز این تصمیم عربستان را اجرا می کنند. بحرین نخستین کشوری بود که امروز 3 لبنانی را به این اتهام اخراج کرد، اقدامی که برخلاف همه اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی است.
سؤال اینجا است که آیا مسؤولان سعودی برای اطلاع از وابستگی افراد به حزب الله، قلبهای ده‌ها هزار لبنانی را خواهند شکافت؟! اثبات چنین مسائلی نیازمند ارائه دلایل و مدارک قانونی و اثبات آنها در دادگاه های عادل و مستقل است، دادگاه هایی که متأسفانه در عربستان اثری از آنها نیست.
اخراج شهروندان شیعه از کشورهای عربی منطقه به بهانه تأیید و یا حمایت قلبی از حزب الله به معنای اعلام جنگ علیه لبنان و دیگر کشورها است، زیرا لبنانیهایی که ده ها سال است در کشورهای عربی زندگی می کنند، منبع درآمد بزرگی برای اقتصاد لبنانی‌ها به شمار می آیند و خانواده های بسیاری در لبنان چشم به این کمکها دوخته اند. با اجرای این تصمیم اقتصاد لبنان و شهروندان آن قربانی خواهند شد. چنین کاری باعث بر افروخته شدن جنگ طایفه ای جزئی و یا فراگیر و ویرانگر خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها