هشدار رئیس جمهور عراق درباره سلاح شیمیایی داعش

هشدار رئیس جمهور عراق درباره سلاح شیمیایی داعش
چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 10:54

در سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعثی صدام به حلبچه، رئیس جمهور عراق در بیانیه ای نسبت به استفاده سلاح های شیمیای توسط داعش هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «فؤاد معصوم»  در بیانیه خود آورده است: چهارشنبه 16 مارس سالگرد حمله شیمیایی صدام به حلبچه است. جنایت وحشیانه ای که بشر را شرمسار کرد. این جنایت وحشیانه با 5000 کشته، باعث نقص عضو و پیامدهای مخرب روحی، جسمی و روانی برای هزاران نفر از مردم بی دفاع حلبچه شده است که همچنان از آن رنج می برند.
در ادامه این بیانیه آمده است: در سالگرد این جنایت وحشیانه که وجدان بشری را متاثر کرده است و خوی وحشی گرانه سران نظام پیشین عراق را نشان می دهد، باید با بزرگداشت تمام جان باختگان و بازماندگان این حادثه تلخ، خواسته های مشروع مردم این شهر را برآورده کرد.
رئیس جمهور عراق افزود: همه مسئولان کشور، منطقه و جهان باید با حمایت سازمان ها و نهاد بین المللی و سازمان ملل متحد تلاش کنند که روز بمباران شیمیایی حلبچه را روز جهانی مبارزه با کشتار دسته جمعی نام گذاری کنند.
وی خواستار تلاش های بیشتر مقامات عراقی برای جلوگیری از تکرار حمله شیمیایی داعش در عراق شد.
هفته گذشته گروهک تروریستی داعش با 40 خمپاره و موشک حاوی گازهای خردل و کلر روستای شیعه نشین «تازه» واقع در 20 کیلومتری کرکوک را هدف قرار دادند.
در این حمله دست کم 600 نفر از اهالی این روستا مصدوم و یک کودک نیز کشته شد.
استاندار کرکوک پیشتر تصریح کرده بود: داعش می خواهد ترس را در دل ساکنان بنشاند و نشان دهد که قادر به استفاده از سلاح های شیمیایی است همانطور که رژیم صدام حسین در حلبچه در سال 1988 هزاران تن را به کام مرگ فرستاد.
شهر حلبچه ساعت 14 روز بیست وپنجم اسفند 1366 توسط 50 فروند میراژ بمب افکن و هواپیمای سوپراتاندارد فرانسوی رژیم بعثی بمباران شد.
با حملات شیمیایی رژیم بعثی به حلبچه؛ حدود 5 هزار کُرد عراقی کشته شدند و  در آن زمان هیچ یک از کشورهای عربی، کویت و ترکیه که دارای قدرت بودند موضع روشنی در قبال فاجعه نسل کشی رژیم بعثی صدام اتخاذ نکردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها