چرا نیروهای روسی از سوریه خارج شدند؟ + ویدیو

چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 18:23

سوریه، (العالم)- سفیر روسیه در لبنان، احتمال یک‌جانبه و ناگهانی بودن تصمیم پوتین برای عقب‌نشینی از سوریه را بعید دانست.

 سفیر روسیه در لبنان در گفتگو با شبکه العالم، عقب نشینی نیروهای این کشور از سوریه را براساس هماهنگی و توافق کامل دو کشور دانست و این احتمال را که تصمیم روسیه به صورت یکجانبه و به طور ناگهانی از سوی ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور اتخاذ شده باشد، بعید ارزیابی کرد.

الکساندر زاسپکین گفت: اقدامات نظامی، در صورتی که از حساسیت فراوانی برخوردار باشند به طور ناگهانی اتخاذ می شوند اما در زمینه روابط میان دمشق و مسکو، تصمیم غافلگیرانه هیچ مفهومی ندارد. زیرا دو کشور، از مدت ها پیش با یکدیگر هماهنگی نظامی دارند.

زاسپکین خروج نیروهای روسیه از سوریه را "ابداع مثبت" این کشور دانست و افزود: خروج بخشی از نیروهای روسیه با هدف تشویق مذاکرات جاری در ژنو انجام می گیرد و انتخاب مرحله کنونی برای عقب نشینی نیروهای روسیه، از مفهوم خاصی برخوردار است و دلیل آن، ورود سوریه به مرحله جدیدی است. بنابراین باید مشوق های دیگری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: تصمیم به عقب نشینی در اوج پیروزی و دستاوردهای نظامی اتخاذ شده است و این تصمیم به دلیل ضعف اتخاذ نشده است.

زاسپکین تصمیم روسیه از نظر سیاسی را عاملی برای تقویت مذاکرات کنونی در ژنو دانست و تصریح کرد: از نظر نظامی نیز وضعیت در راستای ادامه مقابله ارتش سوریه با تروریسم ادامه خواهد یافت و این امر با تصریحات ولادمیر پوتنی در ابتدای ورود نیروهای روسیه به سوریه و مشخص نمودن اهداف از پیش تعیین شده و اجرای آنها توافق دارد. از این رو پیش بینی می شود تلاش هایی برای ایجاد تنش از سوی گروههای مسلح مخالف یا کشورهای دیگر در راستای سوء استفاده از اوضاع کنونی به نفع خودشان وجود دارد. همچنین منافع مشترک روسیه و سوریه بسیار مهم تر از منافع تنگ نظرانه است.

سفیر روسیه در لبنان با اشاره به کاهش درگیری ها به دنبال اعلام آتش بس در سوریه، تصریح کرد: آتش بس در حقیقت امکان خروج جزئی نیروها را فراهم می کند. اما مبارزه با تروریسم همچنان ادامه خواهد یافت. از این رو، بقیه نیروهای روسیه در پایگاههای حمیمیم و طرطوس باقی خواهند ماند.

زاسپکین اقدام روسیه را در راستای توافق روسیه با امریکا در زمینه آتش بس در سوریه دانست و تأکید کرد با وجود اینکه مسکو دیدگاه امریکا درباره راه حل سیاسی در سوریه را به منزله دخالت در امور داخلی آن کشور می داند اما بر این باوریم که خروج نیروهای روسیه از سوریه به منزله نشانه مثبتی است بر روند مذاکرات جاری در ژنو تأثیر خواهد گذاشت.

الکساندر زاسپکین، با مردود دانستن ادعای وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه اقدام روسیه در خارج کردن بخشی از نیروهایش باعث تحت فشار قرار دادن بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای واگذاری مسالمت آمیز قدرت خواهد شد تأکید کرد: این ادعا، اشتباه است و برخی از طرف ها، تلاش می کنند تا از اقدام روسیه در این زمینه به نفع خودشان بهره برداری کنند.

سفیر روسیه در لبنان، خروج نیروهای کشورش از سوریه را اقدامی داوطلبانه و به دور از هر گونه تأثیر خارجی دانست و تأکید کرد: سیاست روسیه، تغییری نکرده است و مسکو همچنان بر عدم دخالت در زمینه اموری که فقط به شهروندان سوریه مرتبط است تأکید دارد و اقدام اخیر روسیه باعث تقویت این روش خواهد شد. زیرا در آن بر تلاش های سیاسی براساس مرحله کنونی تأکید شده است.

7- 216
 

پربیننده ترین خبرها