خودزنی عربستان با خطرناکترین سلاحش..

خودزنی عربستان با خطرناکترین سلاحش..
پنج‌شنبه 27 اسفند 1394 - 19:26

روزنامه نیویورک تایمز، نوشت: عربستان، خطرناک ترین سلاحش را به سمت شقیقه خود نشانه رفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، با انتشار مقاله ای، به بررسی نقش عربستان سعودی در نیم قرن گذشته با محوریت استفاده از نفت، به عنوان سلاحی برای تامین منافع، پرداخت.

در این مقاله آمده است، نفت گروگانِ یک کشور بود .. "عربستان سعودی"؛ اما وقتی عربستان برای آخرین بار آن را در پاییز 2014 به عنوان سلاح به کار گرفت، کنترل نفت از دست عربستان خارج شد.

به نوشتۀ نیویورک تایمز، سلاح نفت سعودی از ابتدای به کارگیری آن تا سال 2014 کارآمد بود، اما در سال 2014 خیاط در کوزه افتاد و بهای نفت بیش از آن چه توقع می رفت، سقوط کرد. عربستان می خواست با کاهش قیمت نفت، به ایران و روسیه ضربه ای دردناک وارد کند، اما قیمت نفت از کنترل خارج شد و به کمتر از بشکه ای 60 دلار سقوط کرد و این بار، به تهدیدی واقعی برای عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل شد. دیگر کشورها نظیر نیجریه و ونزوئلا نیز از این مساله زیانی جدی دیدند و تورم در این کشورها به 720 درصد رسید.

آیا، عربستان نیز از این موضوع تاثیر خواهد پذیرفت؟

نیویورک تایمز پاسخ داد: بله.. و علت این مساله آن است که مسئولان سعودی، پیش بینی نمی کردند که قیمت نفت به زیر بشکه ای 60 دلار برسد و فکر نمی کردند که کنترل قیمت نفت از دست آنان خارج شود، هرچند این کشور خود را بزرگ ترین صادر کننده نفتِ اوپک می دانست.

از سوی دیگر، صندوق بین المللی پول، هشدار داده بود که اگر عربستان کنترل سوبسید دولتی را به صورتی مناسب در دست نگیرد، تا سال 2020 ورشکست خواهد شد. به این ترتیب، عربستان که صاحب بزرگ ترین ذخیرۀ طلای سیاه جهان، یعنی نفت است؛ به گرفتن وام های چندین میلیارد دلاری از کشورهای دیگر روی آورد و همزمان با آن، طرح های متعدد ریاضت اقتصادی را در دستور کار قرار داد.

نیویورک تایمز سپس با اشاره به این که در حال حاضر عربستان در دو جبهه بزرگ به صورت همزمان درگیر است، نوشت: با توجه به این که هیچ کشور نفتی تاکنون چنین بار سنگینی را تحمل نکرده است، آیا پادشاه عربستان قادر به تحمل بار برقراری امنیت منطقه ای در منطقه خاورمیانه خواهد بود؟

در این میان، ایران از قید تحریم های بین المللی رهید و این مساله، صادر کننده ای جدید به نفت جهانی می افزاید و این مساله، بیش از پیش کنترل قیمت نفت را از دست عربستان سعودی خارج می کند و موجب بی ثباتی آن می شود، و این گونه بود که عربستان سعودی، سلاح خود را به سمت شقیقه اش، نشانه رفت.

205-8

پربیننده ترین خبرها