آیا کویت در بهبود روابط ایران و عربستان موفق می‌شود؟

آیا کویت در بهبود روابط ایران و عربستان موفق می‌شود؟
دوشنبه 2 فروردين 1395 - 14:41

ریاض، درخواست ایران از کویت برای میانجی‌گری جهت حل و فصل اختلافات با عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نخواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامۀ عربستانی "عکاظ" نوشت: "منابع دیپلماتیک، احتمال تعامل رسمی عربستان را با تلاش هایی که گفته می شود کویت به درخواست ایران قصد دارد در دستور کار قرار دهد، تا صفحه ای جدید در روابط با کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس بگشاید، بعید دانستند".

به گفته این منابع، عربستان، مشکل خود را با ایران، فراتر از مشکل تعرض به سفارتخانه می داند و آن را به منافع کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مرتبط می داند.

عربستان مدعی است که ایران در یمن، سوریه، عراق، بحرین، لبنان و حتی کویت دخالت می کند و به این ترتیب به نظر می رسد، عربستان در هر کشوری که دخالت کرده و با مقاومت مردمی یا رسمی مواجه شده است، علت این مقاومت را به ایران منسوب کرده است که نمونۀ بارزِ این رویکرد، موضع گیری های تند "عبدالحمید دشتی" نمایندۀ پارلمان کویت ضد عربستان است و با این که این نمایندۀ کویتی هیچ ربطی به ایران ندارد، عربستان با استناد به موضع گیری های وی، مدعی دخالت ایران در کویت شده است!

پیش از این روزنامۀ "الرأی" کویت نوشته بود که ایران تمایل دارد به منظور حل اختلافات با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، رویکردِ "گفت وگوی آرام" را در پیش بگیرد و در این راستا، یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را میانجی کرده است تا این پیام را به دیگر کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس برساند.

روزنامۀ الرأی نوشت: محمد الخالد وزیر کشور و معاون نخست وزیر کویت، این پیامِ ایران را به سران پنج کشور عرب حاشیۀ خلیج فارس رساند و فردا، این پیام را به سران امارات خواهد رساند.

محتوای این پیام، تمایل ایران به گشایش صفحه ای تازه از روابط با کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس بر اساس اصل حل اختلافات بر اساس "گفت وگوی آرام" است.

7- 205

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها