چرا برادعی از تاریخ نوبل مصر حذف شد؟ +عکس

چرا برادعی از تاریخ نوبل مصر حذف شد؟ +عکس
چهارشنبه 4 فروردين 1395 - 11:08

العالم ـ وزارت آموزش و پرورش مصر تاکید کرد که نام و تصویر محمد برادعی را از فهرست برندگان جایزه نوبل در کتب درسی مصر حذف کرده است.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت آموزش و پرورش مصر در توجیه حذف نام برادعی از فهرست برندگان جایزه نوبل در کتب درسی، آن را به مواضع خصمانه و اظهارات تحریک برانگیزش علیه دولت مصر مرتبط دانست.

وزارت آموزش و پرورش مصر تاکید کرد که تمام کتب درسی سال جاری توسط کمیته ای که با موافقت محب رافعی وزیر سابق تشکیل شده بود، مورد بازنگری قرار گرفته است.

طی دو روز گذشته، بحث و جدل درباره گزارشهای حاکی از حذف تصویر و نام محمد برادعی معاون رییس جمهور سابق از فهرست برندگان جایزه نوبل در کتاب عربی سال پنجم ابتدایی، به بالاترین حد خود رسیده بود.

پایگاه مصری "التحریر" تصویری از کتاب جدید در کنار نسخه قدیمی آن قرار داد و تاکید کرد که معلمان می گویند که بخش مربوط به جوایز نوبل در سال جاری انور سادات رییس جمهور فقید و دکتر احمد زویل را شامل می شود؛ در صورتی که پیشتر همین بخش در سال گذشته نام دکتر محمد برادعی را شامل می شده است.

این نخستین بار نیست که وزارت آموزش و پرورش بخشهایی از کتب درسی را حذف می کند؛ پیشتر نیز درسی درباره "انقلاب گنجشکها و پایان عقاب ها" را حذف کرده بود. در آن درس، گنجشک ها، دشمنان خود، یعنی عقاب ها را آتش می زنند که برخی این ماجرا را به سوزاندن معاذ الکساسبه خلبان اردنی توسط داعش مرتبط دانستند. علاوه بر این داستانهای دیگری درباره شخصیتهای تاریخ اسلام هم از کتب درسی حذف شده است.

گفتنی است محمد برادعی در تابستان 2013 معاونت "عدلی منصور" رییس جمهور موقت مصر را به عهده گرفت، اما در دو ماه بعد در اعتراض به متفرق کردن هواداران سیسی با استفاده از زور، از سمت خود استعفا داد و پس از آن در اعتراض به حوادث میدان رابعه، کشور را ترک کرد و مواضعی در انتقاد از نظام اتخاذ کرد.

7- 210

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها