"دکتر"ی که خواندن و نوشتن هم بلد نیست!

چهارشنبه 4 فروردين 1395 - 21:43

سلمان بن عبدالعزیز، در رشته "پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی" از دانشگاه ملک سعود عربستان دکترای افتخاری دریافت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سلمان بن عبدالعزیز شاه 86 ساله عربستان سعودی که به دشواری سخن می گوید و به گواهی منابع مختلف دچار آلزایمر است، دکترای افتخاری رشته پژوهش های تاریخی و فرهنگی دانشگاه ملک سعود را دریافت کرد.

روزنامه سعودی الحیات نوشت: ملک سلمان روز گذشته در مراسم استقبال از احمد العیسی وزیر آموزش و پرورش عربستان سعودی  وبدران العمر رئیس دانشگاه ملک سعود و معاونان دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش های تاریخ و تمدن جزیره العرب و رئیس دانشکده ادبیات و شماری از مسئولین دانشگاه ریاض، "دکترای افتخاری" دریافت کرد.

سلمان از تلاش  مسئولان و کارکنان دانشگاه تقدیر کرد و پس از آن وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه، افزون بر یک کتاب مصور حاوی گزارش های مربوط به همکاری ملک سلمان بن عبدالعزیز با دانشگاه، نشان و مدال دانشگاه را بر گردن وی آویخته و به وی دکترای افتخاری دادند و به همین مناسبت عکس های یادگاری نیز گرفتند.

گفتنی است به هنگام  اعطای دکترای افتخاری، محمد بن نایف ولی عهد، معاون نخست وزیر و وزیر کشور، مساعد العیبان وزیر دولت و عضو کابینه، عادل الطریفی وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی؛ و عادل بن احمد الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز حضور داشتند.

گفتنی است شاه عربستان هیچ گونه آموزش دانشگاهی و کلاسیک برخوردار نبوده و سطح سواد وی در حد خواندن و نوشتن است که در مکتبخانه های قدیمی فرا گرفته است. سخنرانی های سلمان که در گذشته از تلویزیون عربستان پخش شده، به خوبی نشان می دهد که او در خواندن جملات عادی از روی کاغذ هم مشکلات جدی دارد و جملات را با خط درشت برایش در کاغذ می نویسند تا از رو بخواند. خوانده شدن آیه ای از قرآن کریم یا بیتی از شعر از روی کاغذ در سخنرانی های شاه عربستان، معمولا تا مدت ها موجب خنده و تفریح کاربران اینترنت را فراهم می کند!

سلمان در یکی از سخنرانی های خود در سال گذشته، با چهار بار تلفظ نادرست کلمه "استرخاء" که آن را به طرزی مضحک و به دور از ادب، "استخراء" تلفظ کرد، نشان داد که علاوه بر خواندن و نوشتن، حتی سخن گفتن هم نمی داند!

7- 217

پربیننده ترین خبرها