اسد: جز پیروزی بر تروریست‌ها راهی نداریم

اسد: جز پیروزی بر تروریست‌ها راهی نداریم
جمعه 6 فروردين 1395 - 17:03

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: راه حل سیاسی نیازمند گفت‌وگو با کسانی است که قدرت تصمیم گیری داشته باشند، اما این مخالفان از قطر، ترکیه و عربستان مدیریت می‌شوند و اراده مستقل سیاسی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  بشار اسد رئیس جمهور سوریه در همایش «حمایت از مقاومت» ضمن تاکید بر اینکه در برابر تروریسم راه حلی جز مبارزه و پیروزی وجود ندارد، اظهار داشت: نبرد بی امان علیه تروریسم ادامه دارد.
به نوشته روزنامه الاخبار، اسد که در همایش «جمعیت عربی و اسلامی حمایت از گزینه مقاومت» که در دمشق برگزار شد، تصریح کرد: حل و فصل مسائل با مخالفانی که اختیار تصمیم گیری ندارند و گفت‌وگو با اربابان آنان از طریق دی میستورا در جریان است، امکان پذیر نیست.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود ولادیمیر پوتین را رهبری تاریخی و متحدی قابل اعتماد توصیف کرد.
بشار اسد تاکید کرد که در مقابل تروریسم راه حلی جز رویارویی و پیروزی وجود ندارد و محاسبات واقعی مبتنی بر نهایی کردن راه حل نظامی با تروریست ها و تقویت منطق آشتی ملی سوری است.
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: اما ساختار نظام و راهکارها و شکل و آینده آن مسائلی است که تنها سوری ها در مورد آن تصمیم می گیرند.
وی اظهار داشت: پیروزی بر تروریسم راه را برای حل و فصل سیاسی از طریق همه پرسی ملت سوریه باز خواهد کرد.
بشار اسد تصریح کرد: ما به راه حل سیاسی ایمان داریم اما این راه نیازمند گفت‌وگو با کسانی است که قدرت تصمیم گیری داشته باشند حال اینکه این مخالفان از قطر، ترکیه و عربستان مدیریت می‌شوند و طرح سیاسی ندارند و طرفهای آن در مورد هر چیزی اختلاف نظر دارند از همین رو گفت‌وگو با آنان فایده ای نخواهد داشت و نمی‌توان بر روی حل و وفصل با آنان زیاد حساب کرد.
وی راه حل واقعی را تلاش های یکپارچه در برابر گروههای تروریستی و نیز تقویت آشتی ها در سوریه برشمرد و گفت: نمی توان با تروریسم گفت وگو کرد و هیچ راه حلی مگر پایان دادن به تروریسم از نظر نظامی وجود ندارد و دلیل آن نیز اینکه جنگ با آنان همچنان ادامه دارد.
بشار اسد اظهار داشت: 62 هزار فراری از عدالت و قانون حضور در بین تروریست ها را پناهگاهی برای خود یافتند و اکنون در تلاش برای بازگرداندن آنان از طریق عفو عمومی هستیم.

با مسکو اختلافی نداریم
اسد ضمن تاکید بر اینکه دمشق و مسکو اختلافی ندارند، تصریح کرد: از ابتدا با پوتین در خصوص همه گزینه ها به تفاهم رسیدیم و عقب نشینی روسیه از مدتی طولانی هماهنگ شده بود و البته عبارت دقیق تر در این مورد کاهش نیروهای نظامی روسیه در سوریه است.
وی ادامه داد: کاهش تعداد نیروهای نظامی روسیه پس از آن صورت گرفت که برتری توان راهبردی ما در رویارویی با تروریسم محقق شده و احتمال های رویارویی با ترکیه و ناتو  و در افزایش درک آمریکا از نقش روسیه موثر واقع شد.
اسد همچنین اظهار داشت :حمایت نظامی روسیه از ارتش سوریه در بالاترین سطح است و هماهنگی هوایی همچنان ادامه دارد و بر خلاف ادعاهای برخی رسانه ها وضعیت ما نسبت به گذشته به دلیل کمک دوستان و همپیمانان از جمله روسیه، ایران و مقاومت لبنان بسیار بهتر است و شاهد موفقیت های ما در دفاع از سوریه در مقابله با تروریسم هستید.

سوریه تجزیه نخواهد شد
بشار اسد در واکنش به طرح فدرالی شدن سوریه گفت: از یک ذره خاک سوریه دفاع خواهم کرد زیرا خاک سوریه مِلک ملت سوریه است و هیچ بحث ، امکان و فرصتی برای تقسیم و تجزیه سوریه وجود ندارد و هر حرفی غیر از این، توهمی بی ارزش است.
وی با اشاره به  بلندپروازی های برخی آن را توهم کسانی دانست که با حقیقت تاریخی وجود کُردها در سوریه آشنا نیستند.
اسد یادآور شد: پس از شکست توطئه خارجی که سوریه را هدف گرفته بود، آمریکا و همپیمانانش تلاش کردند تا از مسئله کُردی سوء استفاده کنند اما موفق نشدند.
اتحادیه عرب بازیچه دست قدرت‌هاست
رئیس جمهور سوریه در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: از این که از اتحادیه عرب اخراج شده ایم، ناراحت نیستیم، اما همواره از مشارکت در نشست های اتحادیه عرب که مصوبات آن ضد ملت ها بود، ناراحت بودیم.
وی توضیح داد که در نخستین حضور خود در نشست سران اتحادیه عرب متوجه شدم که این اتحادیه از بیرون مدیریت می شود و هدف آن ناکام ساختن هر اقدامی است که به منافع عربی خدمت می کند، در سال 2000 میلادی به جای تایید انتفاضه فلسطین ابتکار ملک عبدالله پادشاه سعودی برای سازش با اسرائیل را تایید کردند.
اسد سپس تاکید کرد که در همه نشست های سران عرب، حل سیاسی با اسرائیل به ضرر حقوق ملت های عرب بررسی می شد و امروز هم که به طور علنی از وابستگی خود به طرح صهیونیستی و خدمت به آن و روابط با اسرائیل سخن می گویند.
وی تصریح کرد فلسطین فقط در برخی گروه های فلسطینی مانند حماس خلاصه نمی شود و اولویت ما حمایت از قضیه فلسطین است.
رئیس جمهور سوریه درعین حال اظهار داشت: ما به همه نیروهای مقاومت که در مقابل دشمن اسرائیلی  قد علم کرده اند از جمله حماس مقاوم احترام می گزاریم و دست خود را همواره به سوی آنها دراز می کنیم.
اسد یادآور شد: ما حتی یک روز هم تصور نمی کردیم که منافع حزبی و طائفه ای مهمتر از قضیه فلسطین باشد و متاسفانه برخی در حماس منافع حزبی و طائفه ای را ترجیح می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها