اذعان بی بی سی به کشتار یمنی‌ها با سلاح انگلیسی

اذعان بی بی سی به کشتار یمنی‌ها با سلاح انگلیسی
شنبه 7 فروردين 1395 - 12:01

شواهدی در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته که نشان می‌دهد که ائتلاف به رهبری عربستان در حمله به تاسیسات غیر نظامی و کارخانه‌ ای در یمن از سلاح‌های بریتانیایی استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه خبری بی بی سی در این گزارش خاطرنشان کرده است که ترکش‌های موشک کروزی که به این کارخانه سرامیک اصابت کرده نشان می‌دهد که این موشک ساخت بریتانیا بوده است.

در این گزارش آمده است، دولت بریتانیا در پاسخ به بی‌بی‌سی درباره استفاده از سلاح‌های بریتانیایی در حمله به اهداف غیرنظامی در یمن گفته است که این دولت مسئولیت خود را در قبال صادرات اسلحه جدی می‌گیرد و اطمینان دارد در این زمینه هیچ یک از الزامات بین‌المللی خود را نقض نکرده است.

با این حال مسئله استفاده عربستان و متحدانش از سلاح‌های ساخت بریتانیا در حمله به اهداف غیرنظامی، موضوعی است که باعث نگرانی شدید جامعه جهانی شده و دولت بریتانیا را زیر فشار گذاشته است.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح‌های بریتانیایی است و این موضوع که جنگنده‌های تورنادو و تایفون بریتانیا و بمب‌های لیزری پیووی علیه حوثی ها {انصارالله} بکار گرفته شده‌اند در ابعاد وسیعی مطرح شده است.

از سال پیش که عربستان و متحدانش حمله به یمن را آغاز کردند بریتانیا سه میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخته است، از جمله یک میلیارد دلار بمب، موشک و راکت.

درست یک ماه پیش، نمایندگان پارلمان اروپا با تصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی، از بریتانیا، فرانسه و سایر دولت‌های اتحادیه اروپا تقاضا کرد که به عربستان که متهم به هدف قرار دادن غیر نظامیان در یمن است، سلاح نفروشند.

به گفته ریچارد هاویت، یکی از نمایندگان بریتانیا در پارلمان اروپا، "نقض قوانین حقوق بشر در یمن با استفاده از این سلاح‌ها به حدی رسیده است که اروپا موظف است برای پایان دادن به فروش سلاح به عربستان سعودی اقدام کند."

با این حال دولت بریتانیا و عربستان همواره این موضوع را تکذیب کرده و هر دو دولت مدعی هستند که قوانین بین‌المللی در ملاحظه جان غیرنظامیان را جدی می‌گیرند.

اما اکنون شواهد زیر پا گذاشتن این قوانین هر روز بیش از پیش مطرح می‌شود؛ یک کمیته نمایندگان پارلمان بریتانیا ماه گذشته به این نتیجه رسید شواهد در این باره "بی‌اندازه زیاد" است.

حدود دو هفته پیش کمیته دیگری نیز در پارلمان بریتانیا تحقیقات خود را در باره این موضوع آغاز کرد.

یک کمیته تحقیق سازمان ملل نیز از ۱۱۹ پرواز هواپیمای ائتلاف برای عملیاتی بر خلاف قوانین بشردوستانه بین‌المللی خبر داده، عملیاتی که نقاطی مثل مدرسه و بازار و مراکز درمانی را هدف قرار داده است.

در ادامه گزارش بی بی سی آمده است: علاوه بر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را متهم کرد که دو برابر دیگر گروه‌های درگیر در یمن، باعث تلفات غیرنظامیان شده است.

او از عربستان به دلیل "قصور مکرر" در جلوگیری از کشتار غیرنظامیان به شدت انتقاد کرد.

دیده‌بان حقوق بشر هم نظر مشابهی دارد و مدعی است حداقل ۲۶ حمله هوایی غیر مجاز را مستند کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان ملل دست کم ۳۲۰۰ غیرنظامی در سال گذشته در یمن کشته شده‌اند.

211

پربیننده ترین خبرها