همدستی گوگل و آمریکا برای براندازی اسد فاش شد

همدستی گوگل و آمریکا برای براندازی اسد فاش شد
يکشنبه 8 فروردين 1395 - 13:50

سایت افشاگر ویکیلیکس، نامه های الکترونیکی وزارت امور خارجه امریکا با کارکنان شرکت آمریکایی گوگل را منتشر کرد. این نامه ها پرده از همدستی شرکت گوگل با واشنگتن برای براندازی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از سایت روسیا الیوم، نامه های افشا شده توسط ویکیلیکس نشان می دهد که جرد کوهن، مدیر بخش "ایده های گوگل" و یکی از کارکنان سابق وزارت امور خارجه امریکا در نامه ای در سال 2012 به مسئولان دفتر هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا گفته است که شرکت گوگل قصد دارد نرم افزاری را برای پیگیری علنی اختلافات و شکافهای موجود در داخل سوریه و بخشهای مختلف در داخل ساختار نظام این کشور ایجاد کند.
کوهن در این نامه که به دست تعدادی از مقامات وزارت خارجه امریکا رسیده است، نوشته بود: "منطقی که در این ایده نهفته این است که مراکز مختلفی این اختلافات و انشعابها را رصد می کنند اما هیچ یک نمودار روشنی از این اختلاف ترسیم نکرده اند. در حالی که این امر برای تقویت این اختلافات و افزایش اعتماد به نفس و امیدواری در میان مخالفان این نظام، اقدامی مهم و ضروری است."
کوهن پیشنهاد کرده است که این نرم افزار برای معرفی هر چه بیشتر و گرفتن پوشش بیشتر در اختیار رسانه های گروهی قرار گیرد. وی افزود: "از آنجا که در شرایط فعلی اطلاع رسانی در داخل سوریه دشوار است ما در این زمینه با شبکه الجزیره همکاری خواهیم کرد و این شبکه اولین مالک این نرم افزار که ما آن را طراحی کرده ایم خواهد بود. این شبکه داده های مورد نظر را پیگیری و آنالیز کرده و دوباره به سوریه ارسال خواهد کرد."

همکاری شبکه الجزیره قطر با آمریکا علیه سوریه
وی افزود که شرکت گوگل با شبکه ماهواره ای تلویزیونی الجزیره قطر قراردادی امضا کرده است که به موجب آن این شبکه مالک اصلی نرم افزار یادشده خواهد بود. کوهن در پایان ابراز امیدواری می کند که این امر سری و محرمانه باقی بماند. وی می گوید: "خواهشمندم چنانچه اقدامات بیشتری در این خصوص می توان انجام داد یا ایده های بهتری در این باره به ذهتان می رسد حتما تا قبل از انتشار به من اطلاع دهید. به نظر من این نرم افزار کارآیی و تأثیر مهمی دارد."
جک سالیوان، معاون مدیر کارکنان دفتر هیلاری کلینتون در پاسخ به این نامه، این ایده را بسیار عالی ارزیابی می کند.

رسالت رسانه های گروهی براندازی حکومت ها یا اطلاع رسانی
با نگاهی به پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره قطر در می یابیم که نرم افزار مزبور که در سوم آگوست 2012 ارائه شد پس از یک دوره هشت ماهه طراحی و برنامه ریزی در ماه مه 2013 در اینترنت ملاحظه شد.
این نامه یکی از مجموعه نامه های افشا شده ای است که نشان می دهد برخی کارکنان وزارت خارجه امریکا هرگز متعرض دخالت مؤسسات اطلاع رسانی و خبری در این قبیل فعالیتها نشده اند. در حالی که سیاستمداران این کشور همواره رسانه های گروهی را به واقع نگری و بی طرفی فراخوانده و حفظ استقلال رسانه ها را در سراسر جهان یکی از مؤلفه ها و ویژگیهای ثابت جامعه مدنی دموکراتیک می دانند. 

208 ـ 211-8

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها