آیا به جای اسد، الجبیر برکنار می‌شود؟

آیا به جای اسد، الجبیر برکنار می‌شود؟
دوشنبه 9 فروردين 1395 - 09:53

تحلیلگر مشهور جهان عرب، سکوت وزیر خارجه عربستان درباره کناره‌گیری اسد را با برکناری احتمالی خودش از وزارت خارجه عربستان مرتبط دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه رأی الیوم نوشت: اگر بخواهیم وضعیت سوریه را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم که روسیه و آمریکا به توافق رسیده اند که برای مقابله با گروه های تندرو و افراطی به ویژه داعش و النصره، به ارتش سوریه "نیاز مبرم" دارند.

عطوان افزود: مخالفان سوری باید این حقیقت را بپذیرند که حامیانشان به تدریج از حمایت خود دست برداشته و آنان را رها کرده اند؛ نخست، ترکیه که تروریسم تا عمق پایتخت اقتصادی آن نفوذ کرده و صنعت گردشگریِ 36 میلیارد دلاری آن را به نابودی کشانده؛ سپس قطر که ترجیح داده در سایه قرار گیرد و ماجراجویی در سوریه را رها کند؛ و دست آخر هم عربستان که از یک سو در جنگ یمن گیر افتاده و از طرف دیگر، اوباما این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده و دشمن سنتی عربستان یعنی ایران را از این اتهام مبرا دانسته و برای "صلح سرد" با ایران تلاش می کند.

تحلیلگر مشهور عرب در پایان نوشت: شاید همۀ این دلایل؛ و دلایل دیگری که از آن بی خبریم، باعث شده که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان از اظهارات آتشین خود درباره ضرورت برکناری فوری بشار اسد از طریق جنگ یا گفتگو، عقب نشینی کند، به ویژه آن که حالا شایعاتی درباره ایجاد تغییرات در کابینه عربستان به گوش می رسد، تغییراتی که ممکن است الجبیر هم یکی از قربانیان آن باشد. والله اعلم!

7

پربیننده ترین خبرها