رسوایی گوگل در همکاری با واشنگتن علیه بشار اسد

رسوایی گوگل در همکاری با واشنگتن علیه بشار اسد
دوشنبه 9 فروردين 1395 - 19:42

العالم - پایگاه اینترنتی "ویکلیکس" نامه های الکترونیکی میان وزارت امور خارجه آمریکا با شرکت آمریکایی "گوگل" منتشر کرد که نشان می دهد این شرکت با واشنگتن برای سرنگونی "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه همکاری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اسناد حاکیست، "گرید کوهن" رییس بخش طراحی گوگل و ازکارمندان سابق وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2012 نامه ای به دفتر"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه وقت آمریکا و شخص وی نوشت و در آن درباره طراحی سامانه ای خبر داد که تفکرات جدایی طلبانه مخالفان را تقویت و حمایت کند.
نامه حاکی از آن بود که گوگل به دنبال ایجاد سامانه ای است که به طورعلنی جدا شدن مناطق مختلف درسوریه و بخش های ساختار نظام را در دمشق مشخص کند.
منطق این ایده از نظر نویسنده نامه به کلینتون آن بود که طرف های مختلف چنین جدایی هایی را ثبت می کنند؛ اما طرفی نیست که آن را مطرح کند به همین دلیل این اقدامی حائز اهمیت در زمینه تشویق جدایی بیشتروافزایش اعتماد به نفس مخالفان سوری است. 
کوهن پیشنهاد کرد این سامانه به رسانه های گروهی برای پوشش هر چه بیشتر جدایی از نظام اعطا شود به ویژه در سایه دشواری رسیدن اطلاعات به داخل سوریه که به همین دلیل با همکاری شبکه "الجزیره" که اولین مالک این سامانه خواهد بود اقدام به بررسی اطلاعات رسیده و بازپخش آن برای سوریه می نماید.
کوهن در خاتمه این نامه افزود، امیدوارم این موضوع سری باقی بماند، اگر امکان اقدام های بیشتر وجود دارد قبل از آغاز و نشر مرا مطلع سازید، گمان دارم این سامانه می تواند اثری مهم بگذارد.
"جاک سالیوان" معاون مدیر پرسنلی دفتر هیلاری کلینتون در پاسخ به این نامه نوشت که ایده مزبور بسیار فوق العاده است.
بررسی فعالیت پایگاه اینترنتی الجزیره نشان داد که سامانه مزبور روز سوم اوت 2012 آغاز به کار کرد و مه 2013 میلادی یعنی 8 ماه پس از طراحی آن در اینترنت ظاهر شد.
نامه های دیگر حاکیست که برخی از کارمندان وزارت امور خارجه آمریکا با مشارکت یک نهاد خبری در چنین فعالیت هایی مخالفت نکردند آنهم علی رغم ادعاهای سیاستمداران آمریکایی که از رسانه ها می خواهند بی طرف باشند و استقلال رسانه را از مولفه های جامعه مدنی دمکراتیک می دانند.

206-9 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها