عبدالباری عطوان تحلیل کرد:

تشدید تنفر از عربستان؛دستاورد طوفان قاطعیت

تشدید تنفر از عربستان؛دستاورد طوفان قاطعیت
سه شنبه 10 فروردين 1395 - 11:40

العالم - عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در تحلیلی نوشت: بارزترین دستاورد حمله "طوفان قاطعیت" افزایش تنفر ملت یمن از عربستان بوده است.

به پایگاه خبری شبکه العالم، عطوان تاکید کرد که تظاهرات میلیونی اخیر یمنی ها در شهر صنعا معادلات را برهم زد و عربستان اکنون به دنبال راهی برای برون رفت از وضعیت ناگوار کنونی خودش است.

این نویسنده و تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله خود درباره آخرین وضعیت یمن و ساختار موازنه قوا بعد از گذشت یکسال از آغاز تجاوزگری ارتش سعودی به این کشور و تظاهرات گسترده ضد اشغالگری اخیر مردم یمن نوشت: حمله ارتش عربستان به یمن با عنوان "طوفان قاطعیت" دو ماه بعد از روی کارآمدن سلمان بن عبدالعزیز شاه جدید سعودی برای بازگرداندن عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری (مستعفی و فراری) یمن به قدرت و خنثی سازی (به اصطلاح) کودتا علیه او و حکومتش آغاز شد، اما بعد از گذشت یکسال از آغاز این حمله، می توان با مشاهده تظاهرات گسترده و بی سابقه میلیونی اخیر یمینها در شهرصنعا علیه تجاوزگری سعودیها و تماس ها و ملاقات های بیشمار با شخصیت ها و شهروندان عادی یمنی گفت که بزرگترین موفقیت طوفان قاطعیت چیزی جز افزایش تنفر اکثریت قاطع مردم یمن از همسایه شمالی خود عربستان نبوده است.

این حمله باعث ایجاد روحیه انتقام جویی و کشکمش های انتقامجویانه علیه عربستان شده است. روحیه انتقام جویی که چه بسا سالیان سال در بین ملت یمن تداوم یابد و حداقل تا سه نسل بعدی را در بر بگیرد.

وی تصریح کرد: تظاهرات یاد شده همه برگه ها را به هم ریخت و معادلات سیاسی و نظامی را برهم زد.

عطوان به نقل از یکی از دوستان یمنی مقیم لندن خود نوشت: شماری از یمنی ها از جمله وزیران دولت عبدربه منصور هادی که به عربستان پناه بردند، امروز به دوستم متوسل شده اند تا پناهگاه امنی برای آنها در اروپا برای زندگی دست و پا کنم زیرا آنها امید خود به بازگشت به کشورشان را به کلی از دست داده اند و از رفتارهای کفیل سعودی خود با خودشان به تنگ آمده اند.

آنها تاکید می کنند که نه گذرنامه دیپلماتیک و نه پول های آنها ارزشی دارد زیرا برای آنها روشن شده است که این جنگ تمام عیار است و پیروزی ندارد و عربستان مدتی طولانی آن را ادامه نخواهد داد و اکنون بدنبال راه برون رفت برای متوقف کردن هزینه های مادی و انسانی و سیاسی خود می گردد زیرا امکان رسیدن به یک راه حل سیاسی تقریبا وجود ندارد و این بحران از دل خود بحران ها و جنگ های زیادی را بیرون خواهد آورد.

وی افزود: فکر نمی کنم که ائتلاف تحت فرماندهی سعودی بعد از مشاهده خیل عظیم شرکت کنندگان در تظاهرات ضد اشغالگری، به سمت صنعا حرکت کند و مذاکرت سری برگزار شده بین مسئولان سعودی و همتایان آنها در جنبش الحوثی (انصار الله) در ریاض که باعث آرام کردن جبهه های مرزی و تبادل اسیران بین دوطرف شد، چه بسا گام های اولیه در مسیر خروج سعودیها از این "طوفان" و مهیا کردن برخی فرصت های موفقیت مذاکرات دو هفته آینده با مشارکت طرف های زیربط زیر نظر سازمان ملل است.

عطوان با تاکید بر اینکه ملت یمن خواهان پایان این جنگ ویرانگر و بازگشت امنیت و ثبات به کشورشان هستند، افزود: من به همه ملت یمن و شجاعت و شهامت آنها افتخار می کنم و آنها از این مشقت استوار بیرون خواهند آمد.

211-6-9

پربیننده ترین خبرها