طرح عمارحکیم برای اصلاحات در عراق

طرح عمارحکیم برای اصلاحات در عراق
سه شنبه 10 فروردين 1395 - 17:49

العالم - عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق متن طرح پیشنهادی خود برای اصلاحات سیاسی در کشورش را منتشر کرد که متضمن پایان دادن به اعتصاب و اعتراض ها درصورت اجرای کامل است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری سومریه نیوزامروز( سه شنبه): این طرح بر اساس ایجاد نقشه راهِ اصلاحی با محوریتِ روندِ مرحله ای استوار است که در آن، حد وسط همه نیروهای سیاسی به عنوان شاخص در نظر گرفته شده است؛ این کاردرمقابله با چالش های اصلاحات و پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ آن، بالاترین سطح وحدت رویه و همبستگی در تلاش ها را دربر می گیرد.

بر اساس این طرح، نخست‌وزیر حق دارد خواستار تغییر بخشی از کابینه خود بدون ارائه هیچ دلیل شود. وی می‌تواند از گروههای سیاسی بخواهد نامزدهای جایگزینی را معرفی کنند و شرط تکنوکرات بودن این نامزدها را نیزرعایت کنند.

ضمن اینکه نخست‌وزیر این آزادی و اختیار را دارد که به دور از هرگونه سهم‌بندی‌های سیاسی و توافقی، نامزدهای مورد نظر خود برای پستهای دردست اصلاح را انتخاب کند. همچنین تمرکز بر بسته قوانینی است که با  6 قانون بسیارمهم ملی، اقتصادی، اجتماعی، توسعه ای ، قضائی و سیاسی محدود می شود تا در پارلمان و در مدت زمانی مشخصی تصویب شود.

درطرح حکیم ازابتدای ماه آینده میلادی به مدت 90 روز مهلت برای ارزیابی دستاوردها و تعهد همه گروهها در عمل به ماموریتهای خود و انجام مرحله دوم اصلاحات  پیشنهاد شده است.

نخست وزیر با تشکیل کمیته ای از کارشناسان به نمایندگی از گروههای سیاسی ، شامل 4 نفر از اعضای ائتلاف ملی، 2 عضو ائتلاف کردستان، 2 عضو ائتلاف اتحادیه گروهها و 3 عضو به نمایندگی از نخست وزیر در ارزیابی نامزدها کمک می کند.

این طرح پس از تایید تمامی جناح ها قرار است به عنوان سند همبستگی میان گروههای مختلف به تایید مجلس و رئیس جمهوری برسد.

217-9

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها