رابرت فیسک:غرب‌ از بازپس گیری "تدمر" شوکه است

رابرت فیسک:غرب‌ از بازپس گیری
سه شنبه 10 فروردين 1395 - 20:32

العالم - "رابرت فیسک" نویسندۀ و روزنامه نگار مشهور انگلیسی، بازپس گیری شهر تدمر توسط ارتش سوریه و هم پیمانانش را شوکی بزرگ برای غرب ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رابرت فیسک، در مقاله ای که در روزنامۀ انگلیسیِ ایندی پندنت منتشر شد، از سکوت انگلیس و آمریکا در قبال دستاوردهای ارتش سوریه و بازپس گیری شهر تاریخی تدمر از چنگ داعش، که با شکستِ سنگینِ عناصر این گروه تروریستی همراه بود، اظهار شگفتی کرد. این در حالی است که به گفته فیسک آنها باید این دستاورد را جشن می گرفتند، به ویژه پس از آن که انفجارهای تروریستیِ عناصر داعش، شهرهای اروپایی را لرزاند و تازه ترین نمونۀ آن، انفجارهای بروکسل در سه شنبۀ گذشته بود که 34 کشته و بیش از 230 زخمی برجا گذاشت.

فیسک تاکید کرد که آزادی تدمر، علاوه بر اثبات جدیت ارتش سوریه و هم پیمانانش در مبارزه با داعش، ناتوانی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا را ثابت کرد، که تاکنون نتوانسته اند هیچ زمینی را از داعش پس بگیرند.

این روزنامه نگار انگلیسی ضمن اشاره به سکوتِ مطلقِ باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در قبال بازپس گیری شهر تدمر، یادآوری کرد که کامرون، هنگامی که تروریست های داعش آثار تاریخی تدمر را نابود کردند نیز سکوت کرد، زمانی که خالد الاسعد، دانشمندِ باستان شناس و رئیس اسبقِ ادارۀ باستان شناسی تدمر را اعدام کردند، ساکت ماند ؛ در عوض وقتی سرکردۀ رژیم سعودی مُرد، پرچم انگلیس را به احترام او نیمه افراشته کرد و این در حالی است که عربستان سعودی، رژیمی است که به اعدام ها و گردن زدن هایش مشهور است.

فیسک تاکید کرد که ارتش سوریه، همچنان درحال پیشرفت است و در حالی که جنگنده های روسیه، قرارگاه های داعش را در سوریه بمباران می کردند، جنگنده های آمریکایی هیچ کاری نمی کردند؛ به این ترتیب سئوالی منطقی که بارها به ذهن همگان خطور کرده بود، بار دیگر مطرح شد و آن این که چرا آمریکایی ها از حمله به کاروان های داعش و عناصر این گروه خودداری می کنند و این در حالی است که دولت آمریکا مدعی مبارزه با تروریسم و عزم راسخ برای نابودی این گروه است؟

فیسک خاطر نشان کرد: آمریکایی ها، به اندازۀ کافی در مبارزه با گروه تروریستی داعش جدی نیستند و حداکثر تمایلی که دارند، محدود کردن توانمندی های داعش است.

این نویسندۀ انگلیسی همچنین نوشت: یکی از فرماندهان نظامی سوری، پس از شکست خوردنِ سربازانش و کشته شدن پسرش هنگام دفاع از شهر حمص، از من پرسید: اگر آمریکایی ها، تمایل دارند داعش را نابود کنند، چرا وقتی از آسمان آن ها را می بینند، بمبارانشان نمی کنند؟

205-9

پربیننده ترین خبرها