کویتی‌ها زیر فشار مستقیم کاهش بهای نفت

کویتی‌ها زیر فشار مستقیم کاهش بهای نفت
چهارشنبه 11 فروردين 1395 - 22:25

مردم کویت که کشورشان از لحاظ میزان ذخایر شناخته شده نفت در جهان در مقام ششم قرار دارد، به دلیل کاهش قیمت نفت تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کویتی در طول سال های گذشته، به مزایای قابل توجهی که دولت در اختیار آنان قرار می‌داد عادت کرده بودند، از جمله دریافت وام مسکن بدون بهره، آموزش و پرورش و بهداشت رایگان و یارانه برای آذوقه و سوخت؛ اما به دلیل سقوط فاحش بهای نفت در سراسر جهان، دولت کویت نیز مانند سایر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، متوجه شده این کمک‌ها، تسهیلات "لوکس" هستند که دیگر از عهده ارائه آن برنمی‌آید.

سایت بی‌بی‌سی در گزارشی در این باره نوشت: ماه گذشته مرزوق الغانم، رئیس مجلس کویت هشدار داد که ادامه هزینه‌های دولت در مقیاس کنونی، "خودکشی اقتصادی" خواهد بود.

او گفت: "ما نمی‌توانیم به ملت کویت دروغ بگوییم. نمی‌توانیم اینجا بیاییم و بگوییم ما هوای جیب شما را داریم و شهروندان صدمه‌ای نخواهند دید. واقعیت این است که همه لطمه خواهند خورد."

ژانویه گذشته، شیخ صباح الصباح، امیر کویت به لزوم مدیریت بهتر بودجه و کاهش هزینه‌ها به منظور جبران کم شدن درآمد، اشاره کرده بود. ولی تلاش دولت کویت در سال گذشته جهت حذف یارانه برای گازوئیل و نفت سفید با انتقاد شدید نمایندگان مجلس مواجه شد. این فشارها سبب شد که یارانه‌ها مجددا از سر گرفته شوند اگر چه تصمیم گرفته شد به موازات نوسانات قیمت جهانی نفت، هر ماه یارانه‌ها بررسی شوند.
کسری بودجه دولت برای سال مالی جاری معادل ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

سفر خارجی به بهانۀ معالجه
یک بخش از هزینه‌های عمومی که دولت سرگرم بررسی آن است هزینه خدمات پزشکی رایگان است. در حال حاضر هر سال هزاران کویتی برای معالجه به آمریکا، اروپا و جاهای دیگر فرستاده می‌شوند. ولی بسیاری معتقدند که کسانی که می‌خواهند با پول دولت، چند ماهی را خارج از کشور بگذرانند به بهانه بیماری از این امکانات سوء استفاده می‌کنند.

اداره آمار دولتی کویت اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ دولت کویت معادل یک میلیارد و ۴۶ میلیون دلار را صرف هزینه سفرهای پزشکی حدود ۱۱ هزار نفر کرده است.

دولت کویت برای کاهش تعداد کسانی که برای معالجه به خارج سفر می‌کنند، طرحی را در نظر گرفته که بر اساس آن مقدار پولی که هر روز به بیماران و همراهان آنها پرداخت می‌شود کاهش می‌یابد.

ولی نمایندگان مجلس کویت درخواست تجدید نظر در این طرح را کرده و از دولت خواسته‌اند در عوض توجه خود را بر این متمرکز کند که تنها کسانی که به مداوای خاص نیاز دارند، به خارج فرستاده شوند.

احمد باقر العلی، یک پزشک کویتی که دوره فوق دکترا در جراحی پلاستیک را در لندن می‌گذراند، معتقد است علاقه کویتی‌ها به سفر به خارج برای درمان به دلیل وجود یک رشته مشکلات در نظام خدمات پزشکی رایگان در این کشور است.

دکتر علی به بی‌بی‌سی گفت: "بسیاری از بیماران به سیستم پزشکی کویت اعتماد ندارند. ما کسانی را می‌بینیم که برای معالجه بیماری‌های مزمن مانند دیابت و کمر درد به خارج سفر می‌کنند در حالی که امکان درمان موفقیت آمیز آنان در داخل کویت وجود دارد."

او اضافه می کند که علاوه بر بهبود روند بررسی وضعیت بیمارانی که می‌خواهند جهت معالجه به خارج بروند، لازم است در داخل کشور نیز تاسیسات پزشکی پیشرفته و مدرن وجود داشته باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها