برنامه سعودی‌ها برای دوران "پسا نفت"

برنامه سعودی‌ها برای دوران
جمعه 13 فروردين 1395 - 20:47

جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی از طرح کشورش برای تاسیس صندوق دو هزار میلیارد دلاری برای دوره پس از نفت سخن گفت.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمد بن سلمان تاکید کرده که تشکیل این صندوق، پایان اتکای عربستان سعودی به نفت را تسهیل می کند.
پایگاه اینترنتی اقتصادی "بلومبرگ" با انتشار متن گفت و گوی 5 ساعته با بن سلمان نوشت: این شاهزاده سعودی از طریق شورای امور اقتصادی و توسعه ناظر بر وزارت های مختلفی مانند دارایی، نفت و اقتصاد عربستان است.
به نوشته بلومبرگ سخن از تشکیل این صندوق در زمانی مطرح می شود که ریاض سرگرم بررسی فروش سهام شرکت نفتی "آرامکو" در بورس در چارچوب طرح متنوع سازی منابع درآمد پس از کاهش 70 درصدی درآمد نفت از اواسط سال 2014 است.   
آل سعود در حال حاضر سرگرم خصوصی سازی بخش های دولتی در چارچوب بازسازی ساختار اقتصاد خود به منظور رهایی از وابستگی به نفت است که 90 درصد بودجه کشور را تشکیل می دهد. 
بلومبرگ پیشتر گزارشی درباره طرح عربستان برای دوره پس از نفت منتشر و پیش بینی کرد که ذخایر نفت 50 سال دیگر  پایان می یابد.
در همین حال، عربستان و کشورهای دیگر پژوهش هایی را درباره انرژی های جایگزین و تغییر الگوی مصرف از نفت و گاز به منابع تجدید شونده انرژی انجام می دهند. 
بلومبرگ همچنین نوشت، عربستان در تلاش برای تولید 54 گیگا وات انرژی پاک در سال 2040 میلادی است.
میزان مصرف عربستان از انرژی های تجدید شونده در حال حاضر 14 درصد مصرف جهانی است که تا سال 2040 میلادی به 19 درصد افزایش خواهد یافت.

7- 206 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها