چه کسی جنگنده‌های از کارافتاده یمنی را به کرواسی فروخت؟

چه کسی جنگنده‌های از کارافتاده یمنی را به کرواسی فروخت؟
شنبه 14 فروردين 1395 - 16:22

مقامات کرواسی تحقیق درباره پرونده جنگنده‌های میگ 21 را که ارتش کرواسی از اوکراین خریداری کرده، آغاز کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، قرار بود دیگر جنگنده های کرواسی از همان مدل در اوکراین بازسازی شود اما پس از تحویل سری اول، مشخص شد که این جنگنده ها متعلق به یمن بوده است.

بر اساس اعلام رسانه های کرواسی و اوکراین، پلیس نظامی کرواسی تحقیقاتی را درباره احتمال دست داشتن مقامات وزارت دفاع کرواسی در فساد در قرارداد منعقد شده در ژوئیه 2013  آغاز کرده است.

گفتنی است این قرارداد با شرکت دولتی "اوکر سبیتس اکسپورت " اوکراین برای نوسازی 7 جنگنده میگ 21 ساخت روسیه متعلق به نیروی هوایی کرواسی و خریداری 5 جنگنده دیگر ازاین مدل به شرط ترمیم آن از سوی خود شرکت، منعقد شده بود.

گزارشهای رسانه ای حاکی است ارزش این قرارداد 17میلیون و پانصد هزار یورو بوده و شرکت اوکراینی موظف بوده پیش ازاینکه کرواسی آنها را تحویل بگیرد، 7 جنگنده  کرواسی و  5 جنگنده شوروی سابق را که پیش از این در اردن استفاده شده بود، ترمیم و نوسازی کند.

ناظران معتقدند این جنگنده هایی که اوکراین در ژوئیه 2015 به کرواسی تحویل داده، قابل استفاده نیست و مشخصات آن با اسناد پیوست،هیچ تناسبی ندارد.

آنها اعلام داشتند مدت کوتاهی پس از تحویل جنگنده ها به کرواسی، نیروی هوایی کرواسی از ناکارامدی 5 جنگنده خبر داد و رسانه های کرواسی نیز اعلام کردند که فقط 3 فروند از این جنگنده ها قادر به پرواز است.

به نظر می رسد رسوایی یکی از کشورهای عضو پیمان ناتو شاید شامل دیگر کشورها نیز بشود، زیرا تحقیقات پلیس نظامی کرواسی حاکی است که لوازم یدکی 5 جنگنده پیش از این در بلغارستان و الجزایر وبرخی از جمهوری های شوروی سابق استفاده شده است.

برخی رسانه های کرواسی نیز به نقل از منابع نیروی هوایی یمن نوشتند: 5 جنگنده که به کرواسی تحویل داده شده، هنوز در مالکیت ارتش یمن است.

"انتی کوترومانوویچ " وزیر دفاع پیشین کرواسی نیز از دریافت دو پیشنهاد برای ترمیم و نوسازی ناوگان جنگنده های خود؛ یکی از اوکراین و دیگری از رومانی خبر داد که توافق بر نوسازی جنگنده ها در اوکراین حاصل شد، به این اعتبار که این کشور در زمینه حفظ و نوسازی جنگنده های ساخت شوروی سابق تجربه زیادی دارد.

7- 217

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها