اعلام آتش بس یکطرفه جمهوری آذربایجان باارمنستان

اعلام آتش بس یکطرفه جمهوری آذربایجان باارمنستان
يکشنبه 15 فروردين 1395 - 16:47

شبکه خبری روسی «راشاتودی» گزارش داد که وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با اعلام آتش بس یکطرفه تمامی عملیات نظامی را درمورد مناقشه قره باغ متوقف کرد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای گفته است: "جمهوری آذربایجان به نشانه حسن نیت تصمیم گرفته که به طور یک جانبه به خشونت ها پایان دهد اما چنانچه مورد حمله قرار گیرد، اقدام نظامی را از سر خواهد گرفت."

راشاتودی افزود: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز طرف ارمنستانی را به ادامه خصومت متهم اما اعلام کرد که با این وجود، به طور یکجانبه آتش بس می کند.
روز گذشته (شنبه 14 فروردین ماه 1394) تنش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ با تبادل آتش بین دوطرف شعله ور شد.
رئیس جمهوری ارمنستان روز شنبه از کشته شدن 18 سرباز ارمنی به دست نیروهای جمهوری آذربایجان در پی درگیری شدید بر سر منطقه مورد مناقشه نوگورنو قره باغ خبر داد. 

از سویی بی بی سی گزارش داده است که پس از اعلام آتش بس از سوی جمهوری آذربایجان، همزمان ارتش جمهوری خودخوانده قره‌باغ علیا، بیانه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اعلام آتش بس یکجانبه را رد کرده است.

از درگیری های کنونی به عنوان بدترین درگیری ها در دو دهه اخیر در این منطقه نام برده شده است.

قره‌باغ علیا از طرف جامعه جهانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما تحت تسلط ارمنی‌های ساکن این منطقه است.

ارمنستان شمار کشته های خود را ۱۸ نفر و جمهوری آذربایجان ۱۲نفر برآورد کرده است. هر یک از دو طرف دیگری را به آغاز این درگیری ها متهم کرده اند.

وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستار پایان دادن به این درگیری ها شده است.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان به دنبال فروپاشی شوروی سابق بر سر منطقه قره‌باغ درگیر شدند که این درگیری‌ها ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی از مردم را آواره کرد.

دو کشور در سال ۱۹۹۴ توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند، اما این توافق‌نامه هر از چند گاهی نقض می شود و به خصوص از سال پیش، این آتس‌بس بسیار شکننده شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها