نقش ترکیه در منازعه جدید آذربایجان و قره باغ

نقش ترکیه در منازعه جدید آذربایجان و قره باغ
يکشنبه 15 فروردين 1395 - 18:57

"دیوید بابایان" سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری خودخوانده "قره باغ" گفت که ترکیه در زمینه گسترش منازعه در منطقه نقش دارد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، حبیب فوعانی در مطلبی در روسیا الیوم به نقل از مطبوعات آذربایجان تأکید کرد، سفر "الهام علی اف" رییس جمهور آذربایجان در روز 25 اسفند ماه 1395 ( 15 مارس 2016 ) به ترکیه بدون شک از مهمترین رویدادهای این ماه بود.
پایگاه اینترنتی آذربایجانی "1 نیوز" گزارش داد: این سفر روح تازه ای در شعار علی اف درباره "امت واحد و دو کشور" دمید.
این مساله پس از منازعه بر سر منطقه "ناگورنو قره باغ" که "روسیه" حاکمیت حقوقی "باکو" بر آن را به رسمیت می شناسد، قابل پیش بینی بود گرچه وقوع تیراندازی ها پراکنده همواره اتفاق افتاده است.
ترکیه در تلاش به منظور دامن زدن به این منازعه 30 ساله میان آذربایجان و ارمنستان است که در آن زمان منطقه ناگورنو قره باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد.
هیئت های ترکیه در ماههای اخیر راهی باکو شدند، همچنین سلطان بزرگ ( اردوغان) اگر عملیات تروریستی مستمر در شهرهای ترکیه نبود قصد آمدن به آذربایجان را داشت. 
آذربایجان مدتی قبل از همسایگان خود و همچنین رژیم صهیونیستی سلاح می خرید و آن را در انتظار ساعت صفر انبار می کرد. 
اردوغان جنون خود بزرگ بینی دارد و این مساله در صحنه رفتار سیاسی اش در سال 1998 میلادی آشکار بود.
وی گفته بود، مساجد ما پادگان های ماست، گنبد های ما کلاه خود ماست، گلدسته های ما نیزه های ماست، نماز گزاران ما، سربازان ما هستند، این ارتش مقدس از دین ما حفاظت می کند.
سیاست وی آن بود که "خداوند، شریک نمی پذیرد، حکومت شریک قبول نمی کند پس همه باید این را به خوبی بدانند.
اینگونه بود که کاخ جدید ریاست جمهوری با هزینه 600 میلیون دلاری با مساحت 200 هزار متر مربع ساخته شد که نگهبانان آن یونیفورم جنگی ارتش امپراطوری عثمانی را به تن دارند.  
سلطان جدید عثمانی وقتی دستور سرنگون ساختن جنگنده روسیه در3 آذر ماه 1394 ( 24 نوامبر 2015 ) را داد، نمی دانست این حماقت باعث کاهش نفوذش در سوریه و بسته شدن مرز هوایی سوریه با پیشرفته ترین سامانه پدافند ضد هوایی روسی به نام "اس - 400" در برابر هواپیماهای جنگی خواهد شد.
شاید اردوغان می خواهد با دامن زدن به منازعه مسلحانه در حیات خلوت روسیه ( منازعه قره باغ) از مسکو انتقام بگیرد، این موضوع به ویژه به خاطر وجود پایگاه نظامی در ارمنستان بسیار خطرناک است چه اینکه این کشور عضو سازمان معاهده امنیت گروهی است.
همچنین این امکان وجود دارد که منازعه مزبور باعث جذب جنگجوهای کشورهای مستقل مشترک المنافع به ویژه اوکراینی ها شود. 
"سرگئی شویگو" وزیر دفاع روسیه به منظور خاموش کردن آتش تنش میان آذربایجان و ارمنستان با همتایانش در این دو کشور تماس گرفت.
"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز اقدامی مشابه با دو همتای آذربایجانی و ارمنستانی خود انجام داد.   
"سیمون بگداساروف" مدیر مرکز پژوهش های خاورمیانه و آسیای میانه گفت: ارتش آذربایجان بر خلاف دفعه های گذشته منتظر رویدادهای غافلگیر کننده زیادی است، این مساله باعث شده سران این کشور به حمله ای شبیه درگیری با رژیم صهیونبستی در سال 2006 دست نزنند. 
قرار است تماس هایی فوری میان کرملین با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان و "سرج سرکیسیان" رییس جمهور ارمنستان در این منطقه حساس از دنیا و مقابله با تلاش به منظور انتقال منازعه سوریه و شرق اوکراین به آن انجام شود.

پیشتر گزارش ها از کشته شدن دهها نفر در جریان درگیری‌های سنگین بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داده بود که از روز گذشته شنبه ۲ آوریل (۱۴ فروردین) آغاز شد. اما ارمنستان شمار کشته های خود را ۱۸ نفر و جمهوری آذربایجان ۱۲نفر برآورد کرده است.

قره‌باغ اعلام استقلال کرده، اما هیچ کشوری در دنیا استقلال آن را به رسمیت نشناخته است. منطقه قره‌باغ از طرف جامعه جهانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما تحت تسلط ارمنی‌های ساکن این منطقه است.

206 ـ 211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها