تلاش اردن برای کسب جایگاه جدید میان اهل سنت

تلاش اردن برای کسب جایگاه جدید میان اهل سنت
دوشنبه 16 فروردين 1395 - 11:33

العالم ـ روزنامه لوموند نوشت که اردن تلاش می‌کند تا به سپر آهنین در میان اهل سنت "میانه‌رو" و در مقابله با افراط‌گرایی تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه لوموند در یادداشتی خاطرنشان کرد؛ اردن با پایبندی به مقابله با "افراط گرایی" در سومالی، لیبی، سوریه و هماهنگی با انگلیسی ها و درخواست افزایش سطح هماهنگیها، می کوشد تا به سپر آهنین جهان میانه روی اهل سنت علیه افراط گرایی تبدیل شود.

 به نوشته "رای الیوم"، این منبع سپس به اطلاعات فاش شده در مطبوعات انگلیس درباره عبدالله دوم پادشاه اردن پرداخت. وی در نشستی که در کنگرۀ آمریکا داشت از حضور نیروهای اردن در لیبی و سومالی به منظور مبارزه با تندروها و آموزش عناصری سوری برای مقابله با داعش پرده برداشت.

این روزنامه تصریح کرد: پادشاه اردن، درگیری های جاری را فراتر از جنگ با داعش می داند و به جنگ جهانی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان با قانون شکنان باور دارد.

الیزابت مارتو پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی می نویسد که "اردنی ها تمایل دارند مرکز بین المللی مبارزه علیه جهادی ها (تروریستها) باشند و خود را به عنوان محور میانه رو اهل سنت معرفی می کنند که غرب می تواند بر آن تکیه کند".

مارتو می گوید که پس از ورود جنگنده های روسی به درگیری های سوریه و بمباران تمام مخالفان از جمله آنهایی که غرب و اردن آموزش می دادند، اردنی ها مطمئن شدند که موفقیت نیروهای سوری که آنها را برای مقابله با داعش آموزش می دادند، دشوار است.

اردن خواهان هماهنگی گسترده با انگلیسی ها به منظور محاصره تروریسم در لیبی و سومالی است.

این پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی خاطرنشان می کند که اردن خواهان مشارکت بیشتر همپیمان امریکایی در این جنگ است.

7- 210 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها