افشای 11 میلیون سند رسوایی مالی رهبران جهان

افشای 11 میلیون سند رسوایی مالی رهبران جهان
سه شنبه 17 فروردين 1395 - 16:40

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، اسناد ادعایی گسترده‌ای را که به اوراق پاناما مشهور شده و نام 72 نفر از رهبران جهان در آن آمده است، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرها حاکی است که کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی و ائتلافی از رسانه‌ها، 11 میلیون سند را مورد بررسی قرار داده‌اند که از قرار معلوم وجود شبکه‌ای پنهان را افشا می‌کند. براساس اسناد ادعایی منتشر شده در روزنامه زوددویچه، تاكنون نام 72 رهبر و مقام كنونی یا سابق سیاسی جهان، از جمله یان کامرون (پدر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که در سال ۲۰۱۰ درگذشته است)، شاه عربستان و امیر سابق قطر و همچنین نزدیکان ولادیمیر پوتین، برخی دلالان سلاح، تجار نفتی و چند ورزشكار و بازیگر معروف در فهرست كسانی قرار گرفته اند كه دارای حساب های مالی غیر شفاف، زدو بندهای مالی پنهان برون مرزی، پولشویی و فرار مالیاتی هستند.

این گزارش می افزاید: بیش از 11 میلیون سند افشا شده که تاریخ برخی از آنها به چهار دهۀ پیش می‌رسد، با شرکت حقوقی پانامایی به نام موساک فونسکا ارتباط دارند. کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی گزارش داده است که این شرکت در تاسیس شرکتهای صوری مخفی و افتتاح حسابهای خارجی به بازیگران قدرت بین‌المللی کمک می‌کرده است. 

روزنامه آلمانی زوددویچه پیشتر نوشته بود برخی از افرادی که از خدمات موساک فونسکا استفاده کرده اند، به خاطر کار کردن با "سازمان‌های تروریستی" و دیگر مسایل در فهرست تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشته اند.

اخیرا، انتشار ۱۱ میلیون سند شرکت موساک فونسکا که در آن‌ها ده‌ها مقام دولتی و غیردولتی به گریز مالیاتی و پولشویی متهم شده‌اند، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است. این اسناد از مجموعه سندهای منتشر شده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور مجموعه اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است.

بر اساس اسناد منتشر شده، برخی رهبران فعلی و یا قبلی جهان و دست کم ۶۰ نفر از نزدیکان سیاسمتداران مشهور از مشتریان شرکت موساک فونسکا در پاناما بوده اند.

شماری از رهبران کشورها اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند و بعضی کشور‌ها مانند سوئد و فرانسه گفته‌اند که در این‌باره تحقیق می‌کنند.

این اسناد را روزنامه آلمانی زوددویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار "کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)" قرار داده است.

211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها