دولت سوریه با گروه‌های مسلح مذاکرۀ سیاسی نمی‌کند

چهارشنبه 18 فروردين 1395 - 18:47

دمشق، العالم - عضو هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو تاکید کرد که دولت متبوعش با گروه‌های مسلح درباره مسائل سیاسی مذاکره نخواهد کرد.

عبدالقادر عزوز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: دولت سوریه با گروه های مسلح برای بررسی مسائل سیاسی بر سر میز مذاکره نخواهد نشست.
وی مذاکرات ژنو را خوب توصیف کرد و افزود: مذاکرات ژنو نسبتا خوب بود و گامی بلند و اقدامی سازنده و مثبت برای حل بحران سوریه محسوب می شود.  
عزوز از جدیت دولت سوریه برای حل بحران این کشور خبر داد و افزود: دولت سوریه خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات است و هیأت مذاکره کننده نیز با راهنمایی های بشار اسد رئیس جمهوری این کشور و براساس اصول و معیارهای درست و معقول خود پیش می رود، ولی باید با گذر از حالت بی اعتمادی، مرحله اعتماد سازی آغاز شود، زیرا ما خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم.
عضو هیأت مذاکره کننده دولت سوریه گفت: رئیس جمهوری سوریه برای مصالحه با گروه های مسلح و متقاعد کردن این گروه ها به زمین گذاشتن سلاح های خود تذکراتی ارزنده ارائه کرده است؛ ولی دولت با چنین گروه هایی فقط درخصوص زمین گذاشتن سلاح های خود مذاکره می کند و درخصوص مسائل سیاسی هیچ مذاکره ای با آنها نخواهد کرد، زیرا وظیفه کمیته آشتی ملی مذاکره با گروه های مسلح برای زمین گذاشتن سلاح های خود است.
عزوز عربستان را به تلاش برای اجبار دولت سوریه به مذاکره با ائتلاف ریاض (ائتلاف مخالفان سوری برخوردار از حمایت آل سعود) متهم کرد و گفت: عربستان تلاش می کرد که قطعنامه 2254 مخالفان سوری را فقط ائتلاف ریاض بداند که هیأت مذاکره کننده دولت در اولین جلسه مذاکرات ژنو به این تلاش مغرضانه عربستان اشاره کرد.
عضو هیأت مذاکره کننده دولت سوریه اعلام کرد: هیأت مذکره کننده دولت دمشق همچون گذشته به اجرای کامل قطعنامه 2254 شورای امنیتی سازمان ملل متحد پایبند است و تلاش می کند که بیشترین تعداد احزاب و تشکّل های سیاسی در مذاکرات حل بحران سوریه مشارکت کنند، زیرا ضمانت اجرایی هر توافقنامه ای مستلزم مشارکت حداکثری احزاب و تشکّل های سیاسی در امضای آن است.  
قطعنامه 2254 روز 18 دسامبر 2015 در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که شامل 16 بند است. برخی از این مفاد عبارتنند از: مشارکت مردم سوریه در تعیین سرنوشت کشور خود، مذاکره دولت و مخالفان از ابتدای ژانویه 2016 ، تشکیل نظام حکومتی فراگیر ظرف 6 ماه و تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و سالم ظرف 18 ماه براساس قانون اساسی جدید، آغاز آتش بس در سراسر کشور و نظارت بین المللی بر آن، مقابله با فعالیت های تروریستی داعش، جبهه النصره –شاخه القاعده در سوریه - و دیگر گروه های تروریستی براساس راهکارها و نظرات شورای امنیت، اعتماد سازی متقابل گروه های متخاصم برای تضمین استمرار مذاکرات و آتش بس، فراهم کردن زمینه دسترسی فوری آژانس های امداد به ساکنین مناطق جنگی و تحت محاصره و آزادی زندانیان و اسرای غیرقانونی خصوصاً زنان و کودکان، توقف حملات به غیرنظامیان و مراکز غیرنظامی خصوصاً مراکز درمانی و کادر پزشکی و فراهم کردن زمینه بازگشت داوطلبانه آوارگان داخلی به مناطق خود و بازسازی مناطق مخروبه.  

7- 214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها