ترکیه: روسیه در بحران قره‌باغ متهم است

ترکیه: روسیه در بحران قره‌باغ متهم است
چهارشنبه 18 فروردين 1395 - 20:26

درحالی که مسکو اعلام کرده که آنکارا را به تشدید تنش در قره‌باغ متهم نمی‌کند، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، روسیه را به جانبداری در جنگ قره‌باغ متهم کرد!

به گزارش پایگاه خبری العالم، رجب طیب اردوغان امروز چهارشنبه تاکید کرد که روسیه پیشتر در مناقشه گرجستان و اوکراین نقش داشت و اینک در مناقشه قره‌باغ جانبدارانه عمل می کند.

روسیا الیوم در گزارشی نوشت: رئیس جمهور ترکیه عقیده دارد که ارمنستان در زمنیه مناقشه قره‌باغ باید مشابه آذربایجان که آتش‌بس اعلام کرده است، گام‌هایی بردارد و اگر دست به چنین اقدامی نزند، مسئولیت ادامه جنگ در این منطقه را متحمل خواهد شد.

از سوی دیگر "سرژ سرکیسیان" رئیس جمهور ارمنستان تصریح کرد که روسیه همچنان، شریک راهبردی ارمنستان باقی خواهد ماند.

شنبه‌شب گذشته اوضاع در قره‌باغ بحرانی شد و درگیری های شدیدی در این منطقه به وقوع پیوست و دو طرفِ ارمنی و آذربایجانی، یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می کنند.

واقعیت این است که درگیری‌های فعلی این منطقه ریشه‌ای قدیمی دارد که اصلِ مشکل به الحاق منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ به آذربایجان در زمان حاکمیت شوروی باز می‌گردد که باعث شد جنگی خونین از 1988 تا 1994 برای بازپس‌گیری این منطقه توسط شورشیان ارمنی به وقوع بپیوندد.

هرچند بعد از جنگ آتش‌بس بین دو طرف برقرار شد اما این تنش پایان نیافت و درگیری‌ها به صورت پراکنده ادامه داشت. در این مدت، میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با حضور روسیه، فرانسه و آمریکا هم نتوانسته مسئله را به صورت مسالمت‌آمیز فیصله دهد.

قبل از هر چیز باید توجه داشت که شورشیان ارمنی بعد از 1994 و اعلام آتش‌بس حکومت خود‌خوانده‌ای در قره‌باغ  تشکیل دادند، اما حکومت آنان از نظر جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است.

از سوی دیگر دولت آذربایجان هم در این 22 سال، همواره مترصد بازپس‌گیری قره‌باغ از دست شورشیان ارمنی بوده، اما وضعیت نظامی و عدم مساعدت بین‌المللی اجازه این کار را نداد و همین امر باعث می‌شد تا آذربایجان با خویشتنداری نسبت به حکومت خودخوانده ارمنی‌ها در قره‌باغ رفتار کند و تنها به همان درگیری‌های پراکنده قناعت کند تا نشان دهد که حاضر به جدایی قره‌باغ از خاک خود نیست.

7- 213

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها